جفتگیری بز اهلی با کل در بستک و بندرلنگه

جفتگیری بز اهلی با کل در بستک و بندرلنگه

به گزارش گلونی کامبیز برادرانی در صفجه شخصی خود درباره جفتگیری بز اهلی با کل نوشت:

کلیپی به دستم رسید از رهاسازی عمدی گله‌های بز اهلی توسط دامداران محلی به منظور جفتگیری با کل‌های وحشی در صالح آباد شهرستان بستک!

این کلیپ از سوی آقای محمد پیروزی فعال محیط زیست ثبت شده است.

متاسفانه کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان دهنده این است که محیط زیست شهرستان بندرلنگه، همیاران و موسسات همکار با اداره محیط زیست این شهرستان در کنار وظیفه اصلی خود یعنی حفاظت از عرصه‌های طبیعی و حیات وحش، به حفاظت و پرورش گونه‌های اهلی مثل بز اهلی، الاغ فرال (اهلی وحشی شده) و بز هیبرید یا دورگه نیز روی آورده‌اند!

در صفحات مجازی به خصوص اینستا فیلم‌هایی منتشر شده از وجود الاغ‌های فرال و بز هیبرید یا دورگه اهلی با وحشی، ولی نه تنها اقدامی در جهت حذف و کنترل جمعیت این گونه‌های اهلی و هیبرید انجام نمی‌دهند بلکه متاسفانه برای مثال الاغ‌های فرال را به عنوان گونه‌ای کمیاب و وحشی معرفی می‌کنند!

ویدیوی دوم:

ویدیوی سوم:

نماشای گلونی را دنبال کنید

در واقع با وجود و حمایت از گونه‌های اهلی در طبیعت علاوه بر وارد شدن خسارت به پوشش گیاهی ضعیف این مناطق از طرف الاغ‌ها به خصوص در ماه و سال‌های خشکسالی، خلوص ژنتیکی کل و بزهای وحشی این مناطق نیز با هیبرید شدن با بزهای اهلی که از عمد در مناطق رهاسازی می‌شوند از بین می‌رود.

انتقال بیماری از دام‌های اهلی نیز از جمله موارد بسیار مهم است.

مردم محلی هم از عدم برخورد مناسب و جدی اداره‌های حفاظت محیط زیست شهرستان‌های بستک، بندرلنگه و اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نهایت سوءاستفاده را کرده و بزهای اهلی ماده خودشان را داخل مناطق رها می‌کنند تا با کل‌های وحشی جفتگیری کنند!

با تفکر غلط و با هدف اینکه جثه برغاله‌های پرورشی در نسل‌های بعدی بزرگتر و قوی‌تر شوند!

بز اهلی نژاد تالی (نژاد دو بهره‌ای شیری و گوشتی) بومی استان هرمزگان یکی از باارزش‌ترین نژادهای بز اهلی بومی کشورمان است که متاسفانه با این قبیل اقدامات خودسرانه و نابخردانه هم ژن دام‌های اهلی بومی و هم خلوص ژنتیکی گونه بز وحشی از بین می‌رود.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 249054 ساعت خبر : 10:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=249054
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات