جنبش مقاومت مردمی افغانستان سراسری است
جنبش مقاومت مردمی افغانستان سراسری است
به گزارش گلونی محمدحسین جعفریان در لایو ۱۷ مهرماه به گفتگو با دکتر عبدالطیف پدرام، سیاستمدار و رهبر حزب کنگره ملی افغانستان پرداخت که در ادامه آن را با هم میخوانیم:
جعفریان: موضع شما در قبال جبهه ملی مقاومت و شخص احمد مسعود چیست؟
-مواضع ما در رابطه با مقاومت روشن است. ما همه بخشی از مقاومت ملی هستیم و آقای احمد مسعود رهبر مقاومت هستند.
مقاومت جریان سراسری و میهنی است. گروهها، جریانات و شخصیتهای سیاسی-دینی میتوانند در این جریان مشارکت داشته باشند.
احمد مسعود فرزند قهرمان ملی افغانستان است و مسئولیت این جبهه را بر دوش دارد. ما از آنها حمایت میکنیم.
جعفریان: در خصوص اینکه جبهه مقاومت در بخش دیپلماتیک دچار کمبود است نظر شما چیست و همچنین درباره طرح دولت موازی توضیح بفرمایید؟
هواداران غنی باید بدانند که حکومت غنی بعد از فروپاشی کارش پایان یافته است.
هیچ کوششی برای اعاده و بازگشت آن به مصدر قدرت وجود ندارد.
آنها سبب مصیبتهای زیادی برای جامعه افغانستان شدند.
هواداران رژیم غنی سعی داشتند چهره جبهه مقاومت ملی را خدشهدار و عوامل حکومت ساقطشده او را وارد مناسبات سیاسی کنند، اما آن جریان تمام شده است.
طرح دولت موازی در داخل جنبش مقاومت است. در این طرح به دنبال تربیت نیرویهایی برای استقرار ساختار مدرن، بهجای امارات طالبان هستیم.
مردم افغانستان به همان مقدار که از طالبان نفرت دارند، از رژیم غنی که گام به گام افغانستان را تسلیم طالبان کرد نیز متنفرند.
مقاومت ملی به لحاظ دیپلماتیک نتوانسته فعالیت مناسبی داشته باشد، زیرا سقوط کابل بسیار غافلگیر کننده بود. تصور نمیشد کابل با این سرعت در اختیار طالبان قرار بگیرد.
در زمینه اطلاعرسانی و تبلیغات کسریهایی وجود دارد. همه چیز از پایه در حال شکلگیری است.
مقاومت ملی باید شکل دولت بعدی را تعریف کند. از لحاظ جامعهشناسی هر جنبش با هر محتوایی اگر نتواند دولت بعدی را تعریف کند، موفق نخواهد شد.
جبهه مقاومت ملی، جنبشی سراسری است و اختصاصی به پنجشیر یا بدخشان و هزارهجات ندارد. حتی امکان اینکه گروههای دیگری نیز به این جنبش اضافه شوند، بسیار زیاد است.
جنبش مقاومت مردمی افغانستان
نماشای گلونی را دنبال کنید
جعفریان: میگویند با شعارهای مدرن به جنگ طالبان رفتن در جامعه سنتی افغانستان خواستار ندارد، نظر شما چیست؟
اگر منظور از اسلام سنتی و اسلام قابل قبول و مد نظر مردم، همین اسلام طالبانی باشد، باید بگویم مردم این شکل سنتی تفسیر اسلام را نمیخواهند.
در همین راستا شاهد تظاهرات زنان و فعالیتهای جامعه مدنی و علمای افغانستان در محکومیت طالبان بودهایم.
روشهایی که تاکنون بر افغانستان مسلط بوده، تفسیرهای سختگیرانه طالبانی از اسلام بوده که در حکومتهای قبل شکست خورده است.
امروز افغانستان به یک نگاه جدید، مدرن و بهروز از اسلام نیازمند است.
جنبشهای مدنی حقوق زنان در خیلی از دورهها مطرح نبوده، ولی الان نیاز جامعه است.
با طالبان از موضع مدرنتری باید مبارزه کرد. اگر قرار باشد که سنتیتر از طالبان و یا در همان حد طالبان باشیم، دیگر چه نیازی به مبارزه است؟
برای مبارزه با طالبان و ایجاد یک آلترناتیو، نیازمند یک ادبیات جدید و مدرن دینی هستیم.
قبیله من همه عالمان دین بودند. من مسلمان هستم. خانواده من روحانی هستند. نگاه من به دین با درک ابتدایی طالبان از دین بسیار متفاوت است.
نسل امروز افغانستان که بالغ بر ۷۰ درصد جامعه را تشکیل میدهند، حرفهای تازه ای از دین را خواهان هستند.
جعفریان: نظر شما در خصوص نقش زنان در گذشته، (دولتهای کرزی و غنی)، حال (طالبان) و آینده افغانستان چیست؟
زنان در دورههای تاریخی افغانستان به فراخور سطح رشد کشور حضور و نقش داشتند.
در افغانستان بر خلاف ایران اختلاف بر سر حجاب نیست. طالبان اصولا زنان را انکار میکنند.
مقولهایی به نام زن برای آنها موضوعیت ندارد. زنان در جامعه طالبان غایباند.
ابتدا باید ببینیم زن را به عنوان شهروند میپذیرند تا بعد درباره حقوق آنان بحث کنیم!
جعفریان: نظر شما در خصوص کشمکشها و اختلاف دیدگاههایی که منجر به فاصله و نگرانی در درون جنبش مقاومت میشود چیست؟
باید بگویم به عنوان مثال حزب جمعیت اسلامی افغانستان در لحظه حساس تاریخی گرفتار اشتباهی جدی شد.
وقتی جریانی گرفتار بحران و در آستانه فروپاشی است، نمیتوان اصلاحات انجام داد. اصلاحات نیازمند یک دولت قدرتمند است.
جمعیت اسلامی افغانستان باید این بحران را پشت سر میگذاشت، بعد به سراغ تعیین رهبری میرفت.
صوت لایو ۱۷ مهرماه
دانلود کنید
سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید
پایان پیام
خرید از سایتهای معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید
کد خبر : 248854 ساعت خبر : 10:05 ق.ظ