روز جهانی دختر و تلاش برای آگاهی بخشیدن به آنان

روز جهانی دختر و تلاش برای آگاهی بخشیدن به آنان

به گزارش گلونی کشور آلمان اولین کشوری بود که ایده نامگذاری روز جهانی دختر بچه‌ها (International Day Of Girl Child) در آن شکل گرفت و به مرور زمان و بعد از گذشت هشت سال از ایده نامگذاری روز جهانی دختران در یازده اکتبر، بالاخره سازمان ملل این پیشنهاد را پذیرفت، از آن حمایت کرد و با استقبال زیادی نیز رو به رو شد.

بر اساس آمار رسمی سازمان یونیسف، دختران در سراسر جهان با تبعیض‌های گوناگونی مواجه هستند.

سازمان ملل خواستار آن است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد اقدامات بیشتری برای آگاهی دختران زیر ۱۸ سال در زمینه نابرابری‌های جنسیتی انجام دهند و فرصت‌های بیشتری در اختیار آنها بگذارند.

روز دختر در ایران مصادف با تولد حضرت معصومه (س) است و در سال ۱۳۸۵ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تقویم رسمی ایران اضافه شد.

دلایل نامگذاری ۱۱ اکتبر به روز جهانی دختران عبارت‌اند از: حمایت از عدم ازدواج اجباری برای دختران، ازدواج‌هایی وجود دارد که بر خلاف میل و خواسته دختران انجام می‌شود (در برخی موارد مبالغی جابه‌جا می‌شود که این ازدواج صورت بگیرد)، حمایت از عدم خشونت علیه دختران و زنان، عدم ازدواج کودکان دختر، ازدواج دختران در سنین پایین (این موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه ضربه روحی بالایی به آن‌ها وارد شود، از تحصیل و بالا بردن سطح آموزشی نیز عقب بمانند).

همچنین میلیون‌ها دختربچه در سراسر جهان به آموزش ابتدایی دسترسی ندارند، در سراسر جهان حدود ۲۰۰ میلیون دختر ختنه شده‌اند و هر سال سه میلیون دختر در کشورهای مختلف جهان در معرض خطر ختنه شدن قرار دارند.

دختران پنج تا ۱۴ سال در روز ۵۵۰ میلیون ساعت در خانه کار می‌کنند. رفت و روب، آشپزی یا حتی آوردن آب از چاه یا چشمه. ساعاتی که پسران پنج تا ۱۴ ساله صرف کارهای خانه می‌کنند، پنجاه درصد کمتر از دختران است.

گفتنی است در این روز ، یعنی ۱۱ اکتبر هر سال، جهت جلب رضایت دختران و حمایت از موضوعات مطرح شده، در مکان‌ها و ساختمان‌های تاریخی و مدرن جشن و نورپردازی انجام می‌شود.

برای مثال، آبشار نیاگارا در این روز به رنگ مورد علاقه دختران یعنی صورتی در می‌آید و همچنین برج بلند مخابرات برلین نیز در این روز رنگ صورتی را برای نمای این برج تغییر می‌دهد.

از دیگر اقدامات کشور ها به شرح زیر است:

-برگزاری کنسرت موسیقی و شاد در هندوستان

-گردهمایی و مراسم دختران استرالیایی

-برنامه فوتبال دختران آفریقای جنوبی

-تئاترهای مخصوص روز دختر در انگلستان

-برگزاری کمپین‌های زبان بدن و سلامت ذهنی برای دختران

-روز دختر در قالب فستیوال در لندن

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 248881 ساعت خبر : 1:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=248881
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات