آیا سبزها برای نخستین بار در جهان، به قدرت می‌رسند؟

آیا سبزها برای نخستین بار در جهان، به قدرت می‌رسند؟

به گزارش گلونی کاوه فرهادی در صفحه اینستاگرام خود درباره به قدرت رسیدن حزب سبز در آلمان نوشت:

این اتفاق چه تاثیری در روند توسعه سیاسی و اقتصادی سایر کشورها خواهد داشت؟

آنالنا بربوک (Annalena Baerbock) از سوی حزب سبز آلمان نامزدی پست صدر اعظمی آلمان شد.

پس از خانم آنگلا مرکل، که به «مادر آلمان» و «قدرتمدترین زن جهان» نیز لقب گرفته است، حالا قرار است احتمالا شاهد حضوری زن دیگری، این‌بار از جامعه زیست‌بوم باوران یا همان طرفداران محیط زیست آلمان باشیم.

نخست آنکه، امیدوارم در صورت به قدرت رسیدن این سیاستمدار زن جوان زیست‌بوم باور، مصلحت اندیشی‌های سیاسی و شرایط جهانی مانع از اجرایی کردن رویکرد‌های ایشان و طرفداران محیط زیست در آلمان نشود!

دوم آنکه، به دلیل پیچیدگی‌های حوزه‌ سیاست و اقتصاد در جهان کنونی، هیچ چاره‌ای نیست مگر آنکه تغییر نگرش در نگاهِ سیاستمداران نیز، همچون صاحبانِ اندیشه و فرهنگ، نسبت به زیست بوم و توسعه‌ پایدار به طور چشمگیری با تاکید بر این واقعیت تغییر یابد که: زیست‌بوم، بستر توسعه است نه یکی از وجوه آن!

نمی‌دانم تا چه اندازه این احتمال به واقعیت بدل خواهد شد، اما تا همینجا هم اتفاق قابل تاملی است که سبزها (طرفداران محیط زیست) اینگونه وارد معادلات تعیین کننده بازی، در یکی از تاثیرگذارترین کشورهای اروپا و جهان شده‌اند و بی‌شک، این رویداد را می‌توان در حوزه آینده پژوهشی به عنوان روندی قابل بررسی در نظر گرفت.

هرچند در فضایی که سوداگری بر همه چیز چنگ انداخته است و آلاینده‌ها و تخربب زیست بوم به هر بهانه‌ای در جهان در حال رخ دادن است، شاید چنین رویکردی را تا همینجا نیز بتوان به فال نیک گرفت.

وقتی وضعیت جهان را در مواجه با محیط زیست شاهد هستیم ناخودآگاه به یاد «کندال والتون» (نویسنده و فیلسوف)، در برجسته‌ترین اثر چند دهه اخیر خود می‌افتم: «او خواننده‌ای را مجسم می‌کند که به حال شخصیت تاریخی رقت‌انگیزی در داستان غصه می‌خورد.»

حالا انگار خواننده و آن شخصیت تاریخی در مواجه با هستی یکی شده‌اند و هر یک از ما می‌خواهیم محیط‌زیست را در نگاه آدم‌هایی که به وضعیت رقت‌انگیز آن می‌اندیشند تجسم کنیم.

آنگاه شعری از «پرویز خائفی» شاعر و حافظ شناس در ذهنم طنین‌انداز می‌شود که:

«آنجا درخت سبز نیست،

سبز؛ درخت است!»

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 247425 ساعت خبر : 11:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=247425
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات