سختی و نرمی خبر و آنچه در روزنامه نگاری مدرن مورد توجه است

سختی و نرمی خبر و آنچه در روزنامه‌نگاری مدرن مورد توجه قرار می‌گیرد

به گزارش گلونی در اوایل قرن ۲۱، «تلگراف» جهت ارسال گزارش و اخبار در بین خبرنگاران به سرعت فراگیر شد.

اما چون خبرنگارها نمی‌توانستند اخبار طولانی را مخابره کنند، مجبور می‌شدند مطالب اضافی یا کم‌اهمیت را حذف کنند.

گاهی نیز سردبیران برای کاهش هزینه‌ها‌ و افزایش تعداد خبرها و سرعت انتقال خبرها، از خبرنگاران می‌خواستند که سریعتر بروند سر اصل موضوع و اول از همه بخش‌های مهم خبر را مخابره کنند.

به این ترتیب مجموع «تلگراف» و «سردبیر تنبل» شد، «هرم وارونه» در روزنامه‌نگاری!

هرم وارونه یکی از سبک‌های خبری است که در آن، ارزش خبر از ابتدا تا انتها به تدریج کم می‌شود. در واقع اصلی‌ترین بخش خبر در همان بند اول ذکر می‌شود تا مخاطب بلافاصله در جریان عناصر اصلی خبر قرار بگیرد.

سبک هرم وارونه، سبک تاریخی، سبک بازگشت به عقب، سبک پایان شگفت‌انگیز، سبک ساعت شنی همگی از سبک‌های خبرنویسی کلاسیک هستند که اصول و روش نگارش خودشان را دارند. اما بر اساس آنچه در روزنامه‌نگاری مدرن رایج است، خبر می‌تواند «سخت» یا «نرم» باشد.

سختی و نرمی خبر در روزنامه نگاری مدرن

نماشای گلونی را دنبال کنید

خبر سخت، آن دسته از اخبار هستند که «زمان» نقش حیاتی در آنها دارند و به نوعی می‌توان آنها را «اسیر زمان» دانست.

در یک خبر سخت، خبرنگار باید جزئیات خبر را که شامل: «چه اتفاقی افتاد؟ برای چه کسی اتفاق افتاد؟ چرا اتفاق افتاد؟ کی اتفاق افتاد؟ و چه‌طور اتفاق افتاد؟» را سریع و بدون فوت وقت از طریق منبع خبری به مخاطب برساند.

همچنین خبر سخت حاوی اطلاعاتی است که برای طیف گسترده‌ای از مردم حائز اهمیت است و حتا ممکن است که زندگی آنها را تحت تأثیر قرار بدهد. مانند سقوط هواپیمای مسافربری، گران شدن کالاهای اساسی و یا رشد و رکود اقتصادی.

اخبار در سخت خبر در رابطه با آدم‌هایی است که اغلب آنها را می‌شناسیم مانند رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و یا سایر وزیران و آدم‌های سرشناس دیگر.

اما در نرم خبر، خبرهایی در رابطه با آدم‌هایی می‌شنویم که ممکن است آنها را نشناسیم و دانستن آن اخبار هم مستقیماً روی شغل و حرفه‌ ما تأثیر ندارند. در واقع یک سوال مهم می‌تواند نوع خبر را برای شما تعیین کند.

از خودتان بپرسید: «این خبر چه ارتباط تنگاتنگی و معناداری با شغل و زندگی من دارد؟» اگر ارتباط تنگاتنگ وجود داشت، قطعاً خبری که می‌خوانید و یا می‌شنوید یک سخت خبر است و اگر ارتباط خاصی نیافتید با یک نرم خبر روبه‌رو هستید.

به این ترتیب کلیه اخباری که در حیطه هنر، سرگرمی، طنز و یا شیوه‌های زندگی قرار می‌گیرند، خبر نرم هستند و تمام اخبار سیاست، اقتصاد، جنگ و جنایت و حوادث سخت خبر هستند.

انتخاب با شماست که سخت خبر را دوست داشته باشید و یا نرم خبر را!

اما ما در گلونی‌ تصمیم داشته و داریم تا کفه ترازوی خبر نویسی را به سمت اخبار نرم ببریم تا مخاطبین‌مان، همواره شهروندانی امیدوار، با انگیزه و البته با روحیه و نگرش مثبت باقی بمانند.

درباره آموزش روزنامه نگاری بیشتر بخوانید

نویسنده: بهاره حاصلیان

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 246783 ساعت خبر : 11:31 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=246783
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات