سرمایه اجتماعی در افغانستان تحلیل رفته است

سرمایه اجتماعی در افغانستان تحلیل رفته است

به گزارش گلونی یحیی آزادی، خبرنگار مستقل ایرانی در ارتباط تصویری بامداد سوم مهر با محمدحسین جعفریان گفت:

به شهادت نیروهای مرزبانی بیشترین تعداد مهاجران غیر قانونی که متوسط بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر هستند، از مرز میلک در شهر زَهک به افغانستان بازگردانده می‌شوند.

مهاجران از اطراف پاسگاه دستگیر و تا صبح نگهداری و ظهر به افغانستان برگردانده می‌شوند. بدون در نظر گرفتن اینکه ممکن است جان آنها در خطر باشد. حتی به نیروهای فاطمیون که کارت داشتند اجازه ورود ندادند. این ماجرا بسیار ناراحت‌کننده بود.

نکته مهم دیگر این است که، کسانی از مناطقی که درگیری در آنجا نیست نیز فرار می‌کنند. مثلا در شهرهای جوزجان و شبرغان درگیری صورت نگرفته است ولی با زمزمه آمدن طالبان آنها هم آواره و سرگردان شدند.

حضور نیروهای طالبان در سطح شهر هرات بسیار چشمگیر و زیاد است. تا زمانی که من آنجا بودم مدارس و دانشگاه‌ها بسته بودند.

نماشای گلونی را دنبال کنید

در قندهار حجم زیادی از مهاجرین را شاهد بودیم که پشتون بودند. آنها می‌گفتند: بیشترین ظلم را امارت طالبان به آنها کرده، زیرا مناطقی که در دست طالبان بوده است به شدت از نظر توسعه شهری، راه‌سازی، وضعیت مدارس، اقتصاد و بهداشت ضعیف است.

طالبان در قندهار قتل‌ عام بزرگی صورت دادند و به قوم اچکزی حمله کردند.

در خصوص این که نیروهای داعش و عبدالمالک ریگی در غرب افغانستان مستقر شده‌اند، باید بگویم داعشی که در آنجا فعالیت می‌کند بدنه تازه‌ای به وجود نیاورده است. اینها همان طالبانی هستند که با فرماندهان محلی یکی نشدند و پرچم جدیدی را بلند کردند. داعش توسط طالبان تغذیه می‌شود.

در خصوص این سوال که آیا سرمایه اجتماعی ایران در افغانستان تحلیل رفته است، باید گفت: چند عامل در تحلیل رفتن این سرمایه اجتماعی موثر بوده است. یکی از این عوامل مسئله مهاجرین است. بدرفتاری‌هایی که در داخل ایران با مهاجرین شده، آن طرف مرز دارای ضریب چند برابر می‌شود. برخورد یک سرباز در یک شهرستان تیتر اصلی اخبار در آن طرف می‌شود. توجه به این نکته که اقدامات ما در افغانستان رصد می‌شود حائز اهمیت است.

نکته دوم اینکه از سال ۹۶ به بعد جریانی در رسانه‌ راه افتاد که دوست داشت خلاف تصور واقعیت میدانی، از طالبان چهره‌ای مهربان به تصویر بکشد. می‌خواستند القا کنند که طالبان مهمان‌نواز و خوب هستند تا خط دیگری را جلو ببرند.

مهاجرینی که سال ۵۷ به عنوان مهاجران عقیدتی به ایران آمدند، صدای انقلاب را شنیده بودند و به ایران ملک امام می‌گفتند. ما چنین جایگاهی در افغانستان داشتیم با زبان، دین و فرهنگ مشترک در حوزه تمدنی به هم نزدیک بودیم. اما اخیراً بخشی از نیروهای امنیتی خلاف نظر مقامات ارشد کشور ارتباط عمیقی با نیروی طالبان برقرار کرده‌اند که دورترین گروه به لحاظ وجوه اشتراک تمدنی با ما هستند.

صوت لایو سوم مهر- بخش اول

دانلود کنید

صوت لایو سوم مهر- بخش دوم

همچنین در این فایل می‌توانید مصاحبه با احمد مسعود را بشنوید

دانلود کنید

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 247030 ساعت خبر : 2:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=247030
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات