نکاتی درباره سلامت قلب و آگاهی از بیماری های قلبی

نکاتی درباره سلامت قلب و آگاهی از بیماری های قلبی

به گزارش گلونی روز جهانی قلب به عنوان یک ابتکار جهانی در سال ۲۰۰۰  عنوان شد تا آگاهی عمومی نسبت به تهدید بیماری قلبی و سکته مغزی و اهمیت شیوه زندگی قلب سالم را افزایش دهد.

سازمان جهانی بهداشت نیز به طور فعال از این روز حمایت می‌کند. این اتحادیه اعتقاد دارد که سلامت قلب برای هر فرد یک حق بشری اساسی و یکی از ارکان دسترسی به عدالت در سلامت جهانی است.

اتحادیه جهانی قلب از سال ۲۰۰۵ هر ساله، روز آخر ماه سپتامبر را به‌عنوان روز جهانی قلب برای افزایش آگاهی جهانیان در خصوص بیماری‌های قلبی عروقی معین کرده است.

این روز یک نقش مهمی در حساس‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص سلامت قلب و عروق دارد و فرصت جهانی مهمی است که می‌توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع، سیاستگذاران و تصمیم‌گیران در طول سال از آن استفاده کرد.

یکی از مهمترین و مطمئن‌ترین راه های رسیدن به اهداف پیشگیری و کنترل بیماری قلبی عروقی آموزش همگانی و برگزاری پویش‌های عمومی است.

برای کشور ما نیز که بیماری‌های قلبی یکی از مشکلات و چالش‌های مهم سلامت به شمار  می‌رود، این روز مغتنم است تا برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را برای مقابله با این بیماری‌ها و در جهت افزایش آگاهی عمومی برنامه ریزی کنیم و این روز را گرامی بداریم.

از جمله نهادهای مردمی مانند فدراسیون بین‌المللی قلب‌شناسی و انجمن بین‌المللی قلب‌شناسان، در سال ۱۹۷۸ میلادی تاسیس گردید که مسوولیت آن پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی بود.

با ادغام این دو انجمن با یکدیگر و تغییر نام آنها رسما از سال ۱۹۹۸، فدراسیون جهانی قلب تشکیل شد.

فدراسیون جهانی قلب با این نگرش که تمام کشورهای عضو این فدراسیون می‌توانند به ریشه‌کنی همه‌گیری جهانی بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنند، با همکاری سازمان بهداشت جهانی بیست و نهم ماه سپتامبر هر سال را به عنوان روز جهانی قلب تعیین کرد و هرساله با شعاری متفاوت این روز گرامی داشته می‌شود.

علائم بیماری‌های قلبی در بسیاری از موارد دیر ظاهر می‌شوند و نداشتن علامت، دلیل بر سلامت قلب نیست.

اولین گام برای داشتن یک قلب سالم، شناخت عوامل خطری است که قلب را تهدید می‌کنند.

پزشکان معتقدند، هر چه میزان کلسترول بد یا LDL در خون شما بالاتر باشد و تعداد بیشتری از عوامل خطرزا را داشته باشید، به همان اندازه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارید.

افرادی که قبلا مبتلا به بیماری قلبی بوده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای وقوع یک حمله قلبی مجدد هستند. با عطوفت و همدلی برای سلامت قلب جامعه تلاش کنید.

تنباکو عامل ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب است. طبق خلاصه گزارش‌ها نشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، فدراسیون جهانی قلب و دانشگاه نیوکاسل استرالیا در آستانه روز جهانی قلب، سالانه ۱.۹ میلیون نفر در اثر بیماری قلبی ناشی از تنباکو جان خود را از دست می‌دهند.

کنترل تنباکو یکی از عناصر اصلی در کاهش بیماری‌های قلبی است. دولت‌ها می‌توانند با افزایش مالیات بر دخانیات، اعمال ممنوعیت تبلیغات دخانیات و ارائه خدماتی برای کمک به مردم در ترک دخانیات، به مصرف‌کنندگان دخانیات کمک کنند.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 247670 ساعت خبر : 12:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=247670
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات