شبکه فیس بوک به لرزه درآمد؛ ماجرای ۵ ساعت قطعی

شبکه فیس بوک به لرزه درآمد

به گزارش گلونی به نقل از نیویورک تایمز فیس بوک و خانواده برنامه‌های آن، از جمله اینستاگرام و واتس اپ، روز دوشنبه برای ساعت‌ها در دسترس نبودند، یک پلتفرم ارتباطی حیاتی که میلیاردها نفر از آن استفاده می‌کنند و نشان دادند که تا چه اندازه جهان به شرکتی وابسته است که خود به طرز موشکافانه‌ای تحت نظارت شدید است.

به گزارش کاربران، برنامه‌های فیس بوک، که شامل فیس بوک، اینستاگرام، واتس‌اپ، مسنجر و Oculus است، حدود ساعت ۱۱:۴۰ صبح به وقت شرق آمریکا (حوالی ۷ عصر در ایران) شروع به نمایش پیام‌های خطا کردند.

در عرض چند دقیقه، فیس بوک از اینترنت ناپدید شد. این قطعی بیش از ۵ ساعت طول کشید، تا اینکه برخی از برنامه‌ها به آرامی دوباره شروع به کار کردند، اگرچه این شرکت هشدار داد که تثبیت خدمات به زمان نیاز دارد.

تأثیر این قطعی گسترده و شدید بود. فیس بوک خود را به یک پلت فرم حیاطی با قدرت پیام رسانی، پخش زنده، واقعیت مجازی و بسیاری از خدمات دیجیتالی دیگر تبدیل کرده است.

در برخی کشورها مانند میانمار و هند، فیس بوک مترادف با اینترنت است. بیش از ۳.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان از فیس بوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس اپ برای ارتباط با دوستان و خانواده، پخش پیام‌های سیاسی و توسعه مشاغل خود از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی استفاده می‌کنند.

از شبکه فیس بوک همچنین برای ورود به بسیاری از برنامه‌ها و خدمات دیگر استفاده می‌شود، که منجر به تاثیرات غیر منتظره دومینو وار شد، مانند عدم امکان ورود افراد به وب سایت‌های خرید اینترنتی یا ورود به تلویزیون‌های هوشمند، ترموستات و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت.

از دسترس خارج شدن فناوری‌ها غیر معمول نیست، اما غیرقابل دسترس شدن تعداد زیادی از برنامه‌های بزرگترین شرکت رسانه‌های اجتماعی در جهان به طور همزمان بسیار غیر معمول بود.

آخرین خاموشی قابل توجه فیس بوک در سال ۲۰۱۹ بود، زمانی که یک خطای فنی سایت‌های آن را به مدت ۲۴ ساعت تحت تأثیر قرار داد، تا یادآوری کند که ایرادات جزئی می‌تواند حتی قوی‌ترین شرکت‌های اینترنتی را نیز فلج کند.

این بار، فیس بوک در اواخر روز دوشنبه گفت، مقصر تغییرات در زیرساخت اینترنت زیربنایی آن است که ترافیک بین مراکز داده آن را هماهنگ می‌کند و باعث قطع ارتباطات شده و به مراکز داده دیگر سرایت کرده و باعث توقف خدمات دهی شده است.

سه نفر با آگاهی از این موضوع گفتند که فیس بوک سرانجام پس از دسترسی تیمی به رایانه‌های سرور خود در مرکز داده در سانتا کلارا، کالیفرنیا، خدمات را دوباره بازیابی کرد. سپس توانستند آنها را مجددا تنظیم کنند.

پس از اینکه برنامه‌های آن دوباره در دسترس قرار گرفتند این شرکت به خاطر این قطعی در توییتر عذرخواهی کرد: «متأسفیم. متشکریم که ما را تحمل کردید.»

این قطعی بر مشکلات فیس بوک افزوده است. هفته‌هاست که این شرکت در ارتباط با یک افشاگر، فرانسیس هاوگن، مدیر سابق محصولات فیس بوک که هزاران صفحه از تحقیقات داخلی را جمع آوری کرده است، مورد انتقاد قرار گرفته است.

از آن زمان هاوگن این اطلاعات را در اختیار رسانه‌های خبری، قانونگذاران و نهادهای نظارتی قرار داد و فاش کرد که فیس بوک از آسیب‌های زیادی که خدماتش ایجاد می‌کند آگاه است، از جمله اینکه اینستاگرام باعث می‌شود دختران نوجوان احساس بدتری نسبت به خود داشته باشند.

این افشاگری‌ها موجب اعتراض نهادهای نظارتی، قانونگذاران و مردم شده است. خانم هاگن، که هویت خود را یکشنبه به صورت آنلاین و در برنامه «۶۰ دقیقه» فاش کرد، قرار است سه شنبه در کنگره درباره تأثیر فیس بوک بر کاربران جوان شهادت دهد.

بروک ارین دافی، پروفسور ارتباطات در دانشگاه کرنل، می‌گوید: «قطع فعلی، وابستگی ما به شبکه فیس بوک، و ویژگی‌های آن مانند واتس اپ و اینستاگرام، را نشان داد. قطع ناگهانی دسترسی امروز به طور حیرت انگیزی فضایی نامطمئن را نشان می‌دهد فضایی که اقتصاد ما که روز به روز بیشتر به فضای دیجیتال وابسته می‌شود را شکل می‌دهد.»

هنگامی که قطع دسترسی از صبح دوشنبه آغاز شد، کاربران فیس بوک و اینستاگرام به سرعت به توییتر روی آوردند تا ناتوانی خود در استفاده از این برنامه‌ها را سرزنش و مسخره کنند. هشتگ facebookdown نیز به سرعت داغ شد. ضرب المثل‌های تصویری (memes) نیز در این‌باره زیاد شد.

اما خیلی زود خسارات واقعی ظاهر شدند، زیرا بسیاری از مردم در سراسر جهان برای انجام زندگی روزمره خود به این برنامه‌ها تکیه می‌کنند.

مارک دونلی، بنیان گذار یک استارتاپ در ایرلند که HUH Clothing را اداره می‌کند (یک برند لباس با تمرکز بر سلامت روان که از فیس بوک و اینستاگرام برای دسترسی به مشتریان استفاده می‌کند) می‌گوید: «با قطع دسترسی به فیس بوک، ما هزاران مشتری را از دست می‌دهیم. ممکن است برای دیگران زیاد به نظر نرسد، اما از دست دادن چهار یا پنج ساعت فروش می‌تواند تفاوت بین پرداخت قبض برق یا اجاره ماه باشد.»

سمیر منی، صاحب یک سرویس تحویل غذا در دهلی، می‌گوید که نتوانسته است به مشتریان خود دسترسی پیدا کند یا سفارشات را انجام دهد، زیرا این تجارت را از طریق صفحه فیس بوک خود اداره می‌کند و از طریق واتساپ سفارش می‌گیرد.

داگلاس ونی، یک گیمر در کلیولند که با نام GoodGameBro شناخته می‌شود و از بیننده ها و مشترکین در Facebook Gaming دستمزد دریافت می کنند، می‌گوید: «سخت است که بستر اصلی درآمد شما برای بسیاری از افراد از دسترس خارج شود. او این وضعیت را ترسناک خواند.»

در داخل فیس بوک، کارمندان نیز با مشکلاتی دست به گریبان بودند زیرا سیستم داخلی آنها دیگر کار نمی‌کرد. بر اساس یک یادداشت داخلی که برای کارکنان ارسال شده و با نیویورک تایمز به اشتراک گذاشته شده است، تیم امنیت جهانی این شرکت از خرابی سیستم که بر همه سیستم‌ها و ابزارهای داخلی فیس بوک تأثیر می‌گذارد مطلع شد. این ابزارها شامل سیستم‌های امنیتی، تقویم داخلی و ابزارهای زمان بندی بود.

کارمندان گفتند که در برقراری تماس از طریق تلفن‌های همراه مختص محل کار و دریافت ایمیل از افراد خارج از شرکت دچار مشکل شده‌اند.

پلتفرم ارتباطات داخلی فیس بوک، Workplace نیز غیر قابل دسترسی شد و بسیاری از آنها نتوانستند کار خود را انجام دهند. برخی برای ارتباط با دیگران به سایر پلتفرم‌ها از جمله LinkedIn و Zoom و چت روم‌های Discord روی آوردند.

برخی از کارکنان فیس بوک که از خارج ساختمان به دفتر بازگشته بودند نیز نتوانستند وارد ساختمان‌ها و اتاق‌های کنفرانس شوند زیرا کارت‌های دیجیتالی آنها از کار افتاد. مهندسان امنیتی گفتند که نمی‌توانند قطعی را ارزیابی کنند زیرا نمی‌توانند به سرور دسترسی پیدا کنند.

مرکز عملیات امنیت جهانی فیس بوک اعلام کرد که قطع دسترسی یک خطر با ریسک بالا برای مردم، یک خطربا ریسک متوسط برای دارایی‌ها و یک خطر با ریسک بالا برای شهرت فیس بوک است.

طبق یادداشت داخلی، تیم کوچکی از کارکنان به زودی به مرکز داده سانتا کلارا در فیس بوک اعزام شدند تا به صورت دستی سرورهای شرکت را مجددا تنظیم کنند.

چندین کارمند فیس بوک این وقفه را مثل «یک روز برفی» توصیف کردند، جمله‌ای که توسط آدام موسری، رئیس اینستاگرام به طور عمومی تکرار شد.

در روزهای اولیه راه اندازی فیس بوک، این سایت گاه به گاه دچار قطعی می‌شد زیرا میلیون‌ها کاربر جدید به این شبکه سرازیر می‌شدند. این شرکت در طول سال‌ها، میلیاردها دلار صرف ایجاد زیرساخت ها و خدمات خود کرده است و مراکز داده عظیمی را در شهرهای مختلف ایجاد کرده است.

این شرکت همچنین چندین سال است که تلاش می کند زیرساخت‌های فنی اصلی فیس بوک، واتس اپ و اینستاگرام را ادغام کند.

جان گراهام کامینگ، مدیر ارشد فناوری Cloudflare، یک شرکت زیرساخت وب که در هدایت ترافیک به فیس بوک کمک می‌کند، در مصاحبه‌ای گفت که: «شرکتش از اوایل کار از قطعی مطلع شده و دامنه حادثه را مشاهده کرده است». وی این موضوع را « تنظیمات اشتباه» توصیف کرد.

مثل اینکه فیس بوک بگوید: «خداحافظ ، ما داریم می‌رویم».

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 248094 ساعت خبر : 10:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=248094
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات