گزارش گاردین از فساد مالی در خانواده الهام علی اف

گزارش گاردین از فساد مالی در خانواده الهام علی اف

به گزارش گلونی به نقل از گاردین نشت داده‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های مرتبط با خانواده الهام علی‌اف، که بارها به فساد متهم شده‌اند، نزدیک به ۴۰۰ میلیون پوند املاک بریتانیایی را معامله کرده‌اند.

نهاد املاک سلطنتی بررسی‌های داخلی خود را در مورد ملکی به ارزش ۶۷ میلیون پوند که به نظر می‌رسد از خانواده مولتی میلیونر رییس‌ جمهور آذربایجان، خانواده الهام علی اف، خریداری شده است آغاز کرده است.

جزئیات خرید در اسناد پاندورا موجود است، که نشان می‌دهد چگونه شبکه‌ای از شرکت‌های فراسرزمینی مرتبط با نزدیکان و خانواده الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، طی ۱۵ سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ میلیون پوند املاک بریتانیایی معامله کرده‌اند.

این املاک شامل یک ساختمان است که در سال ۲۰۰۹ به قیمت ۳۳.۵ میلیون پوند توسط یک شرکت فرا سرزمینی خریداره شده است. این شرکت متعلق به پسر رئیس جمهور به نام حیدر است در آن زمان تنها ۱۱ سال داشته است.

این افشاگری‌ها سوالاتی در مورد حفره‌های احتمالی در سیستم ثبت املاک انگلستان ایجاد می‌کند و اینکه آیا آنها مانع از رسیدگی مناسب به این معاملات، حتی توسط نهادی مانند املاک سلطنتی، که به طور رسمی متعلق به ملکه بریتانیا است و توسط کمیسیونرها برای حفظ منافع ملی کشور مدیریت می‌شود، شده‌اند.

علی‌اف از زمان جانشینی پدرش در سال ۲۰۰۳ بر جمهوری آذربایجان حکومت کرده است و ریاست کشوری را بر عهده داشته است که اغلب متهم به نقض حقوق بشر، تقلب در انتخابات و فساد سیستماتیک است.

در سال ۲۰۱۵، قطعنامه پارلمان اروپا به دنبال مجموعه‌ای از اخبار منتشر شده توسط روزنامه نگاران تحقیقی آذربایجانی که خانواده اول را به نفع شخصی از قراردادهای دولتی و معاملات تجاری متهم کردند، از مقامات اتحادیه اروپا خواست تا تحقیقات کاملی در مورد اتهامات فساد علیه رئیس جمهور علی اف و اعضای خانواده وی انجام دهند.

در سال ۲۰۱۷، گروه مبارزات حقوق بشری Freedom House نیز در گزارشی از این کشور به دلیل فساد گسترده و فراگیر انتقاد کرد.

در آگوست ۲۰۱۸، املاک سلطنتی ۶۶.۵ میلیون پوند برای ۵۶-۶۰ Conduit Street، دفتر هشت طبقه و ملک تجاری در Mayfair لندن پرداخت کرد، که این املاک را از یک شرکت مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا به نام Hiniz Trade & Investment خریداری کرد.

شرکت Hiniz این ساختمان را در سال ۲۰۰۹ به مبلغ ۳۵.۵ میلیون پوند خریداری کرده بود. اسناد پاندورا نشان می‌دهد که چگونه مالکیت شرکت از دختر رئیس جمهور، آرزو علی‌اف، به پدربزرگش عارف پاشایف واگذار شده است، که سپس این شرکت را در سال ۲۰۱۵ به امانت سپرد.

پرونده های فاش شده منبع وجوه اولیه تزریق شده به Hiniz را نشان نمی‌دهد، اما افشای سهامداران شرکت و نحوه تغییر مالکیت بین اعضای خانواده اول آذربایجان، سوالات جدیدی را در مورد اینکه آیا معامله باید به جهت پولشویی بررسی شود یا خیر را بر می‌انگیزد.

دیلن کندی، افسر سابق اجرای قانون بریتانیا و مدیر شرکت رسیدگی به امور مالی اینتلپول، می‌گوید: «فروش املاکی که در اصل با وجوه بالقوه کثیف خریداری شده‌اند، با ارائه یک دنباله اسناد تازه، چرخه پولشویی را تکمیل می‌کند و به طور موثر ادامه کار را مشروعیت می‌بخشد. در این صورت، اگر منبع وجوه مشکوک به نظر برسد، فروش یک ملک به املاک سلطنتی، به طور موفقیت آمیزی به آن مشروعیت می‌دهد.»

به گفته نهاد املاک سلطنتی جزئیات مالک نهایی Hiniz Trade and Investment Limited ارائه شده است، اما هیچ جزئیات دیگری درباره مالکیت ارائه نشده است.

دولت انگلستان بارها وعده داده است که صاحبان املاکی که در خارج از این کشور حضور دارند را معرفی کند چراکه نگرانی‌هایی از جهت اینکه املاک وسیعی به طور مخفیانه در اختیار مالکانی که در پشت شرکت‌های کاغذی در بهشت‌های مالیاتی پنهان شده‌اند وجود دارد.

اسناد پاندورا برای اولین بار نشان می‌دهد که چگونه بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷، علی‌اف و نزدیکانش ۳۸۹ میلیون پوند به طور مخفیانه برای خرید ۲۷ ملک با استفاده از شبکه‌ای از شرکت‌های فراسرزمینی هزینه کردند. دوازده مورد از آن ملک‌ها در مجموع به مبلغ ۳۷۴ میلیون پوند فروخته شده است.

دارایی‌هایی که اسناد نشان می‌دهد شرکتهای فراسرزمینی وابسته به علی‌اف هنوز مالک آن هستند عبارتند از:

خانه‌ای در مجموعه تازه ساخت و انحصاری کنسینگتون، که در آن خانه‌هایی با امکاناتی از جمله استخر شنا، جکوزی و سالن بدنسازی/سینما تبلیغ می‌شوند و بر اساس اسناد ثبت شده در سال ۲۰۱۲ به قیمت ۲۹.۳ میلیون پوند خریداری شده است. و سه آپارتمان در یک بلوک اختصاصی نایتسبریج واقع در فاصله چند متری فروشگاه بزرگ هارودز و هاید پارک، که در سال ۲۰۰۶ حدود ۵ میلیون پوند خریداری شده است.

خانواده علی‌اف به تلاش برای تماس با آنها پاسخی ندادند.

اسناد پاندورا چیست؟

اسناد پاندورا بزرگترین داده‌های نشت شده هستند که اطلاعات پنهانی در مورد بهشت‌های مالیاتی در تاریخ را افشا می‌کند. آنها پنجره‌ای نادر به دنیای پنهان امور مالی فراسرزمینی ارائه می‌دهند و اسرار مالی برخی از ثروتمندترین افراد جهان را روشن می‌کنند.

این پرونده‌ها برای کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ) فاش شد که دسترسی آنها با گاردین، بی بی سی و سایر رسانه‌های سراسر جهان به اشتراک گذاشته شده است.

در مجموع، این پرونده شامل ۱۱.۹ میلیون فایل است که از مجموع ۱۴ ارائه دهنده خدمات فراسرزمینی نشت کرده است، و به طور کلی شامل ۲.۹۴ ترابایت اطلاعات است. حجم اسناد پاندورا ازاسناد پاناما (۲۰۱۶) و اوراق بهشت (۲۰۱۷)، دو نشت قبلی، بیشتر است.

اسناد پاندورا از کجا آمده است؟

کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی، روزنامه‌نگاری غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن (ICIJ)، منبع اسناد فاش شده را مشخص نمی‌کند.

ارائه دهنده خدمات فراسرزمین چیست؟

۱۴ ارائه دهنده خدمات فراسرزمینی در این نشت داده خدمات شرکتی را به افراد یا شرکت‌هایی که قصد انجام تجارت در خارج از سرزمین خود دارند ارائه می‌دهند. مشتریان آنها معمولاً به دنبال ایجاد شرکت یا تراست‌هایی در بهشت‌های مالیاتی با مقررات غیر سختگیرانه مانند جزایر ویرجین بریتانیا (BVI)، پاناما، جزایر کوک و ایالت داکوتای جنوبی ایالات متحده هستند.

از شرکت‌های ثبت شده فراسرزمینی می‌توان برای نگهداری دارایی‌هایی مانند املاک، هواپیما، قایق بادبانی و سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام استفاده کرد.

با نگهداری این دارایی‌ها در یک شرکت فراسرزمینی، می‌توان هویت شخصی را که واقعاً مالک آنها هستند و یا از سود این املاک استفاده می‌کنند از دید سایر مردم جهان پنهان کرد.

چرا افراد پول خود را به خارج از کشور منتقل می‌کنند؟

معمولاً به دلایل مالیاتی، محرمانه بودن یا قوانین و مقررات سختگیرانه کشور مبدا. برخی حوزه‌های قضایی فراسرزمینی معمولاً فاقد قوانین مالیات بر درآمد یا دارایی‌ها هستند، که این امر آنها را برای افراد ثروتمند و شرکت‌هایی که مایل به پرداخت مالیات در کشورهای خود نیستند جذاب می‌کند.

اگرچه این نوع سرمایه‌گذاری از نظر اخلاقی مورد سوال است، اما این نوع اجتناب از مالیات می‌تواند قانونی باشد. حوزه‌های قضایی فراسرزمینی نیز بسیار محرمانه هستند و اطلاعات کمی یا هیچ اطلاعاتی در مورد شرکت‌هایی که در آنجا تشکیل می‌شوند منتشر نمی‌کنند.

این می‌تواند آنها را برای جنایتکارانی مانند افرادی که فرار مالیاتی یا پولشویی می‌کنند و باید پول خود را از مقامات مالیاتی یا اجرای قانون پنهان کنند مفید باشد.

البته مردم در کشورهای فاسد یا ناامن ممکن است از سرویس‌های فراسرزمینی استفاده کنند تا دارایی‌های خود را خارج از دسترس دولت‌های سرکوبگر یا مخالفان جنایتکار قرار دهند که ممکن است آنها را تصرف کنند یا به دنبال دور زدن محدودیت‌های ارزی سختگیرانه کشور خود باشند.

دیگران ممکن است به دلیل مدیریت املاک برای وارثین خود این نوع سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 247961 ساعت خبر : 10:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=247961
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات