فیلم کوتاه بچه خور مرثیه ای کوتاه اما واقعی

فیلم کوتاه بچه خور مرثیه‌ای کوتاه اما واقعی

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی بچه‌خور عنوان فیلم کوتاه محمد کارت، اثری ۱۸ دقیقه‌ای است که توانست در ساعات ابتدایی نمایش، رکورد میزان بازدید از فیلم‌های کوتاه را به نام خود ثبت کند.

محمد کارت متولد ۱۵ فروردین ۱۳۶۵ در شیراز، کارگردانی است که فعالیت هنری خود را در زمینه بازیگری و کارگردانی تئاتر از سال ۱۳۷۹ آغاز کرده و فارغ‌التحصیل هنرستان هنرهای نمایشی، لیسانس کارگردانی سینما و عضو پیوسته خانه سینمای ایران بوده است.

محمد کارت در کارنامه هنری خود ساخت فیلم و مستندهای زیادی همچون معلق، بختک، خون‌مردگی را به ثبت رسانده که در میان همه ‌آنان فیلم بلند شنای پروانه نظرها را به سمت این فیلمساز جوان متوجه کرد.

بچه‌خور به کارگردانی و نویسندگی کارت، محصول سال ۱۳۹۷ است که جوایز متعددی از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین فیلم از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، تندیس بهترین فیلم کوتاه از بیستمین دوره جشن بزرگ سینمای ایران ۱۳۹۷ و ده‌ها جوایز دیگر ایرانی و خارجی را از آن خود کرده است.

فیلم کوتاه بچه خور

بچه‌خور داستان عشق و علاقه‌ پسری نوجوان به دختر بچه‌ای اسیر در سرنوشت سیاه پدر معتاد خود است که بر سر زندگی‌اش قمار می‌شود اما در این میان دلدادگی پسر مانع رسیدن دست ناپاک به این دختر شده و با بذل جان خود، دخترک را از میان انسان‌های گرگ‌صفت نجات می‌دهد.

در فیلم‌های کوتاه، هنر نویسنده و کارگردان رساندن مضمونی کامل و روشن، در مدت زمانی کوتاه، به بیننده‌ای است که فرصت زیستن و همذات‌پنداری با شخصیت و قصه برای زمان طولانی را ندارد و در عین حال به دنبال دریافت برشی کوتاه از داستانی بلند اما به گونه‌ای جامع و منتج است.

محمد کارت نیز در بچه‌خور دوربین به سمت قسمتی از زندگی کودکان کار و بدسرپرست برده و تلاش کرده است در همین هجده دقیقه‌، بخش عظیمی از فلاکت و شوربختی والدین این کودکان که دامن‌گیر حال و آینده فرزندان‌شان می‌شود را به تصویر کشد و با همین اندک زمان تاثیری عمیق همانند فیلمی بلند بر ذهن و احساس مخاطب خود بگذارد.

بچه‌خور با شرط‌بندی‌های کوچک کودکانه شروع و با شرط‌بندی‌های بزرگ قماربازان با عواقب بزرگ مادی و روحی ادامه می‌یابد و در نهایت با پایانی باز که درست مشخص نیست به نیستی پسر دلداده انجامید و یا به ادامه هستی او، بسته می‌شود.

در واقع بچه‌خور دارای دو بحران در طی نمایش خود است، یکی صحنه باختن زندگی دختر در قمار و دیگری صحنه‌ خفه کردن پسر در وان آب، که هر دو موقعیت در ساختن لحظات دراماتیک برای بیننده و موفقیت اثر، نقش ویژه‌ای داشته‌اند، علی‌الخصوص بحران دوم که فیلم در همان بحران به پایان می‌رسد.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 249451 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=249451
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات