۴۱۴ میلیون قطعه پلاستیک فقط در اقیانوس هند

بحران زباله های پلاستیکی و تهدیدی برای محیط زیست

۴۱۴ میلیون قطعه پلاستیک فقط در اقیانوس هند

به گزارش گلونی به نقل از Forbes به هر جایی از دنیا که سفر کنید با زباله های پلاستیکی روبرو می‌شوید.

حتی سواحل جزیره های دورافتاده گرمسیری نیز با زباله‌های پلاستیکی آلوده شده‌اند. مطالعه‌ای که اخیرا در ژورنال نیچر منتشر شده است نشان می‌دهد که ۴۱۴ میلیون قطعه پلاستیک معادل ۲۳۸ تن متریک زباله پلاستیکی در مجموعه‌ای از جزایر دور افتاده در اقیانوس هند پیدا شده است.

جنیفر لاورز، نویسنده ارشد این مطالعه از موسسه مطالعات دریایی و قطب جنوب دانشگاه تاسمانی، می‌گوید: «این حجم از پلاستیک نشان می‌دهد که چه میزان باقی مانده زباله‌های پلاستیک در اقیانوس‌ها شناور است.»

او ادامه می‌دهد: «چنین جزیره‌هایی مانند قناری در معدن ذغال سنگ هستند (اصلاحی در زبان انگلیسی به معنی هشدار اولیه دادن و اخطار زودرس دادن) بنابراین نیاز است که به اخطارهایی که به ما داده می‌شود توجه کنیم و اقدامی کنیم.

زباله‌های پلاستیک در سراسر اقیانوس‌های ما دیده می‌شوند و جزیره‌های دورافتاده مکان‌های ایده آلی برای بررسی عینی حجم زباله‌ای که در جهان درحال حرکت است هستند.

بسیاری با زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام که با نام چرخاب زباله اقیانوس آرام نیز شناخته می‌شود (Great Pacific garbage patch) آشنا هستند که محل تجمع زباله‌های دریایی خصوصا بقایای زباله‌های پلاستیکی در چرخاب شمالی اقیانوس آرام است.

تخمین زده می‌شود که مساحت این زباله‌دان دو برابر مساحت تگزاس باشد. این زباله‌دان که شامل ۱.۸ تريليون قطع زباله پلاستیکی به وزن تقریبی ۸۰۰۰ تن متریک است تهدیدی بزرگ برای آبزیان مانند نهنگ‌ها، لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌ها و پرندگان است.

مکان‌هایی که زباله‌های پلاستیکی در آن وجود دارند ممکن است در دیدرس ما انسان‌ها نباشد اما به هرحال بر سلامتی همه ما تاثیر می‌گذارند.

پلاستیک‌ها در طبیعت تجزیه می‌شوند و حاصل این تجزیه موادی مانند بیسفنول آ (BPA) است که گفته می‌شود در عملکرد هورمونی بدن انسان ها ایجاد تداخل می‌کند.»

چرا آلودگی و بحران زباله های پلاستیکی تهدید بزرگی برای محیط زیست به شمار می‌رود؟

درست است که بسیاری از ما زباله‌های پلاستیکی خود را در زباله‌های بازیافتی قرار می‌دهیم و تصور می‌کنیم که این زباله‌ها تفکیک و بازیافت می‌شوند اما حجم زیادی از این پلاستیک‌های بازیافت شده در نهایت به مکان‌های دفن زباله فرستاده می‌شوند.

به‌طور خلاصه، مشکل اینجاست که پلاستیک استفاده شده ارزش زیادی ندارد و معمولا ساختن پلاستیک‌های جدید از بازیافت آنها ارزان‌تر است.

بنابراین برای جلوگیری از تولید این حجم از زباله باید قوانین جهانی برای مبارزه با آلودگی‌های پلاستیکی ایجاد شود و تکنولوژی‌های جدید برای بازیافت و استفاده مجدد از پلاستیک‌ها باید راه اندازی شوند.

حمایت‌ها برای ایجاد تفاهم‌های جهانی برای مبارزه با آلودگی‌های پلاستیکی در حال افزایش است چیزی مانند تفاهم پاریس که هدف آن کاهش انتشار کربن است. بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل و اتحادیه اروپا آمادگی خود برای مشارکت در تفاهم نامه‌ای برای مدیریت زباله‌های پلاستیکی اعلام کرده‌اند.

همانطور که معاهده‌های جهانی مانند تفاهم نامه پاریس متمرکز بر کاهش آلاینده‌ها هستند معاهده‌هایی برای کاهش زباله‌های پلاستیکی نیز می‌توانند بر پروسه تولید، مصرف و بازیافت پلاستیک موثر باشند.

آلودگی هوا دلیل احتمالی ۶ میلیون زایمان زودرس در سال

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 247913 ساعت خبر : 1:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=247913
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات