بسیاری از مردم افغانستان مخالف طالبان هستند

بسیاری از مردم افغانستان مخالف طالبان هستند

به گزارش گلونی سید زهیر مجاهد، فعال فرهنگی افغانستانی، در کانال پامیرنیوز نوشت:

افغانستان از نظر فساد اداری و میزان رشوه‌گیری در بین کشورهای جهان جزو رتبه‌های اول بود، تمام مسئولان استان‌ها و شهرستان‌ها معامله و خرید و فروش می‌شدند و با خود می‌گفتند اگر من این درخواست رشوه را قبول نکنم، شخص دیگری قبول می‌کند. بنابراین دلیل سقوط استان‌ها و شهرستان‌ها این بود.

این مناطق بدون هیچگونه مقاومتی اکثرا به وسیله مسئولین و فرماندهان نظامی فروخته می‌شد. اگر جاهایی مقاومتی می‌دیدیم، مربوط به مقاومت‌های مردمی بود.

طالبان در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی با تئوری آمریکایی‌ها شکل گرفت، زیرا آمریکایی‌ها می‌خواستند شوروی سابق را در افغانستان شکست دهند، بنابراین دنبال قدرتی بودند که قاطعانه بتواند این کار را انجام دهد، طرح و حمایت نظامی از سوی آمریکایی‌ها، حمایت آموزشی از سوی پاکستانی‌ها و تأمین و جذب نیرو با عربستان سعودی بود.

عربستان از سال‌ها قبل حدود ۲ هزار مدرسه دینی را در شمال پاکستان و جنوب افغانستان حمایت می‌کرد که مولوی‌ها و شیوخ این حوزه‌ها از طریق عربستان تأمین می‌شد.

این کشور پیشنهاد داد که طلاب این مدارس دینی را برای تحقق اهداف بسیج کنند و به میدان افغانستان وارد کردند، به همین دلیل تفکرات طالبان بسیار به تفکرات سعودی نزدیک است (هر چند که از نظر مکتب، حنفی گفته می‌شوند).

وقتی خبرها و تصاویر منتشره از مناطق سقوط کرده را می‌دیدیم، شاهد بودیم که طالبان دقیقا همان رفتار سابق خود را در قبال مردم تکرار کرده و می‌دیدیم که سربازان ارتش افغانستان که تسلیم طالبان شده، تیرباران می‌شدند.

رفتاری که داعش‌گونه بود، مردم از خانه‌های خود فراری شدند، بنابراین صرف این‌که عده‌ای از طالبان امروز لپ‌تاپ دارند، با گوشی هوشمند کار می‌کنند و با لباس‌های اتوکشیده پشت میزهای خبری می‌نشینند، نمی‌توان گفت طالبان تغییر کرده است.

مردم افغانستان مخالف طالبان هستند

رصد میدانی نشان می‌دهد که بزرگترین تغییر طالبان این است که ادبیات دیپلماتیک یاد گرفته‌اند.

در حالی‌که نیروهای کف میدان حتی افراطی‌تر از ۲۰ سال پیش هستند. امروز عده زیادی از نیروهای طالبان در کنترل آنان نیستند، یعنی با وجود این که با طالبان‌اند، اما در هر جا می‌خواهند و دوست دارند عملیات انجام می‌دهند و گاهی پرچم داعش یا القاعده را بالا می‌برند.

چون تفاوت بین گروه طالبان، داعش و القاعده را نمی‌دانند؛ لذا بخشی از عملیات علیه شیعیان افغانستان از سوی نیروهای کف میدان طالبان انجام می‌شود.

بسیاری از مردم افغانستان مخالف طالبان هستند. اینکه شما می‌بینید عده‌ای با طالبان همراهی می‌کنند، به این دلیل است که نان بخشی از افراد در جنگ است. سودشان در جنگ است.

عده‌ای به خاطر جنگ، میلیاردر شده‌اند و جنگ عرصه درآمدزایی برای این عده بوده است، می‌بینیم برخی با طالبان همراهی می‌کنند، طبیعتا این همراهی برایشان منافعی دارد.

اما در بدنه مردم افغانستان بنا بر نظرخواهی‌های انجام شده، اکثریت از طالبان ناراضی‌اند.

طالبان هیچ مقبولیتی در میان هزاره‌ها، تاجیک‌ها، ازبک‌ها و برخی از پشتون‌ها هم ندارد.

برخلاف عده قلیلی که در رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند که طالبان مقبولیت دارد، در واقع چنین نیست.

تا تشکیل عملی حکومت طالبان راه زیادی مانده است. هر چند دولت قبلی افغانستان برگرفته از مسئولان فاسد و رشوه‌خواری بود که با زد و بند به قدرت رسیده‌ بودند و برای مردم خدمتی نمی‌کردند، ولی باز هم مردم حاضر نبودند نظام متحجر و جاهلی طالبان بر آنان حکم‌رانی کند.

طالبان جمهوریت (رأی مردم) را قبول ندارد و مانند داعش معتقد به امارت اسلامی است، نقاط اشتراک این دو بسیار زیاد است.

داعش و طالبان در برهه‌ای که داعش فعالیت داشت، با یکدیگر مذاکراتی انجام دادند تا متحد شوند. اما طالبان می‌گفت ما قدیمی‌تر هستیم و داعش باید زیر پرچم ما باشد.

داعش نیز می‌گفت که قدرت بیشتری دارد و طالبان باید زیر لوای آنان باشد. همین سبب شد که به طور رسمی متحد نشوند!

طالبان امارت اسلامی تشکیل داده و هیچ اعتقادی به جمهوریت و حکومت برگرفته از رأی مردم ندارد.

در مذاکرات‌شان هم بارها این را به صورت علنی اعلام کرده‌اند، لذا عاقبت در افغانستان به ویژه از جانب شیعیان مقاومت جدی در استان‌ها و شهرهای گوناگون مختلف علیه حضور طالبان شکل خواهد گرفت.

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 248774 ساعت خبر : 2:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=248774
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات