عدم استحکام و نبود سرپناه در اندیکا تهدیدی جدی برای ساکنان آن

عدم استحکام و نبود سرپناه در اندیکا تهدیدی جدی برای ساکنان آن

معاون اقتصادی رئیس جمهوری در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان که ویژه مناطق زلزله زده اندیکا تشکیل شد، بیان کرد: «بین این منطقه و چهارمحال و بختیاری زلزله خاموشی رخ داد که در پی این زلزله یک هزار واحد مسکونی تخریب شد و یک هزار و ۹۰۰ واحد نیازمند تعمیر هستند و باید ارزیابی‌ها به سرعت تکمیل شوند».

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان خوزستان؛ محسن رضایی گفت: «پاشنه زاگرس بین چهار استان واقع شده و کاملا رها شده است و بخش مهمی از آن در خوزستان قرار دارد که باید برای آن برنامه‌ای داشته باشیم. مردم در این منطقه ساکن نیستند و عشایر هستند.

زاگرس میانی منطقه‌ای زلزله‌خیز است و بیشتر از یک ماه و نیم برای حل مشکل اسکان موقت زلزله‌زدگان وقت نداریم و باید از فردا فعالیت‌ها در این خصوص بسیج شود تا اسکان اضطراری و امدادرسانی پایان یابد. سپس باید برای اسکان دائم برنامه‌ریزی شود».

او ادامه داد: «در پی زلزله کنونی، ۱۲۵ میلیارد تومان برای موارد غیر مسکونی محاسبه شده است و با احتساب دیگر موارد، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است که باید سریعاً محاسبات به اتمام برسد و لیست ارائه شود تا در هیات دولت تصویب کنیم».

استاندار خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: «زلزله اندیکا علاوه بر وارد آوردن خسارت باعث شد محرومیت‌های این منطقه آشکار شود در نتیجه باید وقوع زلزله و تبعات آن را به فرصت تبدیل کنیم . این خسارت‌ها باید جبران شود و برنامه ریزی برای برطرف کردن محرومیت‌ها انجام گیرد».

صادق خلیلیان با تاکید برلزوم نگاه راهبردی به این منطقه گفت: «بعد از وقوع زلزله، مسئولان ذیربط وارد منطقه شده و خسارت‌های لازم را برآورد کردند و در حال حاضر در مرحله اسکان موقت مردم به سر می‌بریم که باید با سرعت بیشتری انجام شود و بعد از آن به اسکان دائم تبدیل می‌شود».

وی گفت: «برای اسکان موقت عشایر و آسیب دیدگان قرارگاه طرحی تهیه شده و از محل اعتبارات استانی مبلغی اختصاص یافته است که نیازمند تصویب از سوی هیات دولت است».

نبود سرپناه در اندیکا

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان نیز در این نشست با تشریح فعالیت‌های امدادی هلال احمر در این حادثه، گفت: «در شرایط حاضر  تهدیداتی از قبیل عدم پوشش آنتن‌دهی، مشکل در تأمین آب شرب، نبود مسیرهای دسترسی استاندارد، نبود سرپناه مناسب و یا عدم استحکام کافی آنها در بارندگی‌های پیش رو و پس لرزه‌ها به ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله سالمندان و کودکان، نیاز به علوفه و سیستم‌های گرمایشی وجود داردکه هر کدام از این تهدیدها باعث افزایش خطرپذیری می‌شوند».

دکتر خدادادی افزود: «باید به این مهم نیز توجه جدی داشت که این تهدیدها با آغاز بارش‌ها و کاهش دما در منطقه که با توجه به کوهستانی بودن آن زودتر از سایر نقاط استان خواهد بود و برف گیر بودن منطق آسیب دیده دو چندان خواهد شد بنابراین ضروری است با توجه به اندک زمان باقی مانده، برای رفع تهدیدات اقدام سریع شود».

او در ادامه به بیان راهکارهای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب آوری پرداخت و بیان کرد: «در بحران ها توجه به سه مولفه سرمایه اجتماعی، همبستگی اجتماعی و انسجام اجتماعی درسطح ملی و در سطح محلی اهتمام به پاسخگویی سریع و متناسب با سوانح و افزایش ظرفیت مقابله می‌تواند راه گشا باشد».

مدیرعامل جمعیت هلال احمر با تاکید بر محدود بودن زمان پاسخگویی موثر در زلزله اندیکا اظهار کرد: «جمعیت هلال احمر با تسهیل‌گری می‌تواند زمینه هدایت و ورود نیروهای جهادی و خیرین را به منظور انسجام بیشتر و هدفمندتر و توزیع اقلام از طریق خانه های هلال را فراهم کند».

خدادادی درباره نبود سرپناه در اندیکا گفت: «توانمندسازی اقشار ساکن در این مناطق و محرومیت زدایی با بهره‌گیری از خانه های هلال جهت توزیع عادلانه و دقیق اقلام اهدایی ضروری است و این امر نیازمند شکل‌گیری و توسعه خانه‌های هلال است هرچند که تعدادی از این خانه‌ها در مناطق تحت تأثیر موجود است ولی این تعداد کافی نیست و لازم است با همکاری دهیاری‌ها، شوراهای روستاها و بخشداران تعداد خانه‌های هلال افزایش یابد».

عشایر زلزله اندیکا حمایت رسانه‌ای ندارند

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 249406 ساعت خبر : 1:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=249406
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات