حفظ تاثیر خنثی سازی واکسن فایزر مقابل واریانت مو

حفظ تاثیر خنثی سازی واکسن فایزر مقابل واریانت مو

به گزارش گلونی با وجود واکسن‌ها یکی از نگرانی‌ها برای کنترل هرچه سریع‌تر پاندمی وقوع جهش‌های مختلف این ویروس است که می‌تواند عاملی برای کاهش اثربخشی واکسن‌ها باشد.

بنابراین مطالعات مختلفی بر روی حفظ تاثیر خنثی‌سازی واکسن‌ها برابر جهش‌های مختلف از جمله دلتا، لامبدا و مو در دنیا در حال انجام هستند.

سازمان جهانی سلامت وارایانت مو (Mu)، یا B.1.621، که ابتدا در کلمبیا شناخته شده است، را جز واریانت‌های «قابل توجه» دسته‌بندی کرده است. این واریانت ابتدا در کلمبیا شناسایی شده است اما مواردی از ابتلا در آمریکای جنوبی و اروپا نیز ثبت شده است.

نگرانی‌هایی در مورد عدم اثربخشی کافی واکسن‌ها در برابر واریانت مو در حال شکل گرفتن هستند. گفته می‌شود حتی افرادی که یک بار به سایر واریانت‌های این ویروس مبتلا شده‌اند نیز ممکن است دوباره با واریانت مو به این عفونت دچار شوند.

در مطالعه‌ای که در medRxiv منتشر شده است تاثیر خنثی‌سازی واکسن فایزر در برابر واریانت مو مورد بررسی قرار گرفته است.

درحالیکه که تاثیر خنثی‌سازی این واکسن در برابر واریانت‌های اولیه ۹۶ درصد اعلام شده است این عدد برای واریانت مو ۷۶ درصد است‌. با وجود کاهش اثربخشی همچنان این عدد قابل قبول است‌.

این مطالعه هنوز داوری نشده است.

به طور کلی میزان اثربخشی واکسن‌ها در مقابل جهش‌های مختلف با آزمایشی با عنوان تست خنثی کردن ویروس سنجیده می‌شود و اگر آنتی‌بادی که در بدن شخص دریافت کننده واکسن تولید می‌شود توانایی خنثی‌سازی ویروس را داشته باشد و اجازه تکثیر ویروس را ندهد به این معناست که آنتی‌بادی تولید شده، مناسب است و واکسن می‌تواند اثر خنثی‌کنندگی در برابر آن ویروس را داشته باشد.

در حال حاضر واریانتی که بیش از سایر واریانت‌ها در دنیا گزارش شده است واریانت دلتاست و با وجود کاهش اثربخشی واکسن‌ها در برابر این واریانت همچنان واکسن‌ها از ابتلای شدید، بستری و مرگ جلوگیری می‌کنند.

این روزها با وجود در دسترس بودن واکسن برای تمامی گروه‌های سنی واجد شرایط در تمامی استان‌ها در کشور می‌توان گفت که کنترل پاندمی در ایران نیز نزدیک است اما این موضوع بستگی زیادی به همراهی مردم و استقبال آنها از واکسن‌ها دارد تا با واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصد جامعه به ایمنی قابل قبولی در برابر این ویروس دست پیدا کنیم.

واکسیناسیون هرچه سریع‌تر افراد، فارغ از نوع و برند واکسن‌ها، می‌تواند باعث جلوگیری از بروز پیک‌های بعدی و واریانت‌های جدید شود.

در حال حاضر پایان دادن به این پاندمی در دست ماست، به شایعات و اطلاعات نادرست فضای مجازی توجه نکنید و این فرصت را برای بازگشت به زندگی طبیعی از دست ندهید.

کرونا مو واریانت جدید در کلمبیاست

پایان پیام

گزارش، ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 246884 ساعت خبر : 6:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=246884
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات