کتاب از صفر تا ۱۱۰ و حکایت تشکیلات انتظامی ایران

کتاب از صفر تا ۱۱۰ و حکایت تشکیلات انتظامی ایران

به گزارش گلونی برقراری نظم در هر تقسیمات سیاسی، یکی از دغدغه‌های مهم حکومت‌هاست؛ از زمان آریایی‌ها تا به امروز.

امروزه از ابزار و وسایل مختلفی می‌توان وقوع جرم و جنایت را گزارش کرد و غالب افراد می‌دانند در صورت آگاهی از رفتار خلاف قانون به کدام اداره و سازمان مراجعه کنند.

اما در تهران قدیم و در روزگاران پیش از آن، کدام اداره یا سازمان این امور را سامان می‌داد و نظم را در شهر و روستا برقرار می‌کرد؟

کتاب از صفر تا ۱۱۰ به نویسندگی حسام‌الدین مقامی‌کیا، روایت شکل‌گیری تشکیلات انتظامی از دوران آریایی‌ها تا امروز را شرح داده است.

این کتاب در ۶۸ صفحه، با نثری روان و گویا، از سوی نشر شهر منتشر شد.

غالب تمرکز کتاب بر ورود اداره پلیس به تشکیلات ایران و چگونگی شکل‌گیری آن در دوره ناصرالدین شاه است و سیر تکاملی آن با استفاده از مستندات موجود، بیان می‌شود.

حسام مقامی‌کیا که سال‌ها در مطبوعات و حوزه طنز فعالیت دارد، میان روایت خود با زبانی طنز، از خشک بودن و یکنواختی کتاب کاسته و کتاب را خواندنی‌تر کرده است.

کتاب از صفر تا ۱۱۰ را می‌توان کتابی تاریخی دانست که با توضیحاتی خواندنی و در حجم کم، گوشه‌ای از تاریخ ایران و شکل‌گیری اداره پلیس را بیان می‌کند.

در توضیحات کتاب می‌خوانیم:

«… آن روزها که نه کارآگاهی بوده، نه کمیسری و نه پوآرو و شرلوک هولمزی که ته و توی ماجرا را در بیاورند… ولی پلیس که از اول پلیس نبود.

مثلا فکر می کنید قبل از پیدایش پلیس ۱۱۰، چی وجود داشت؟ پلیس ۱۰۹؟

خب، ما می‌خواهیم در این کتاب از صفر شروع کنیم. می‌خواهیم حکایت تشکیلات انتظامی ایران را از دوره آریایی‌ها مرور کنیم تا برسیم به تهران امروز.»

می‌توانید این کتاب را از این لینک تهیه کنید

معرفی سایر کتاب‌ها را اینجا بخوانید

پایان پیام

نویسنده: سارا ملاعباسی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 249238 ساعت خبر : 12:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=249238
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات