گلونی

احیای هویت فرهنگی تهران؛ خانه دکتر قریب و موسسه گل آقا

احیای هویت فرهنگی تهران

احیای هویت فرهنگی تهران

احیای هویت فرهنگی تهران؛ خانه دکتر قریب و موسسه گل آقا

عکس خبر مربوط به خانه موزه مقدم واقع در خیابان امام خمینی تهران است

به گزارش گلونی علیرضا نادعلی شهرستانکی، سخنگوی شورای شهر تهران در گفتگو با برنامه بی‌چارچوب شبکه چهارم سیما، مطالب مهمی درباره نقش خانه موزه‌ها در حفظ و احیای هویت فرهنگی شهر تهران گفت.

صیانت و احیای هویت فرهنگی شهرها، یکی از وظایف مهم شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌های مرتبط حکومتی است.

حفظ هویت فرهنگی شهر با احیای خانه موزه ها

فرهنگ در فضاهای معماری و شهری از راه های گوناگون صورت می گیرد که برای نمونه می توان به حضور آن به شکل عناصر، نقش ها، تزئینات، ترکیب های حجمی یا ترکیب هایی خاص در بناها اشاره کرد.

هر بنایی به عنوان جزئی از فرهنگ معماری وظیفه عینیت بخشیدن یک اندیشه ذهنی را از طریق فرم ظاهری خود را دارد که نمودی است برای سنجش فرهنگ.

یکپارچگی در حفظ هویت فرهنگی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل در پیوستگی نسل‌هاست.

بخشی از این هویت فرهنگی را می‌توان به وسیله صیانت از خانه‌های قدیمی یا بناهای متعلق به اشخاص مشهور و هویت‌بخش فرهنگ احیا کرد.

ساخت خانه‌موزه‌ها، بوتیک هتل‌ها، نگارخانه، یا محلی برای برگزاری ایونت‌های فرهنگی و هنری، … کارکردهایی است که می‌توان با حفظ بناهای هویت بخش شهری، کمکی شایان به حفظ هویت فرهنگی شهروندان کند.

احیای هویت فرهنگی تهران

توجه به فرهنگ شهروندی، رویکردی نوین در توسعۀ پایدار، رفاه و پیشرفت های فرهنگی و اجتماعی، در شهرهاست.

ارتباط بین هویت ملی، هویت سیاسی، هویت فرهنگی، هویت دینی و هویت تاریخی با حفظ و بهره‌برداری تازه از بناهایی که باری از تاریخ و خاطرات و فعالیته‌های حوزه‌های مختلف را بردوش دارند، تا حد زیادی امکان‌پذیر است.

در دستیابی به این مهم  خانه موزه‌ها یکی از اولین و مشهورترین انتخاب‌هاست.

«خانه موزه» رسانه‌ای است برای معرفی زندگی و مجموعه فعالیت‌های یکی از مفاخر شهر، شخصی که در حوزه فعالیت خودش سرآمد بوده و محل کار یا زندگی‌اش به شکلی هویت بخش سلیقه، جایگاه فرهنگی و اجتماعی یا آثار او را به نمایش بگذارد.

دفتر مجله گل‌آقا در میدان آرژانتین، یا خانه منسوب به دکتر قریب در محوطه سازمان تبلیغات اسلامی، نمونه‌هایی از چنین بناهایی هستند.

بناهای اصیلی که با همت شورای شهر، شهرداری، و دیگر ارگان‌ها می‌توانند به عنوان بخشی از هویت فرهنگی تهران حفظ شوند.

خانه‌ موزه‌‌ها می‌توانند محلی برای آشنایی شهروندان با معماری گذشته، شخصیت افرادی که در این فضاها رفت و آمد داشته‌اند، باشند.

و همزمان فرصتی را برای تنفس در حال و هوای تفکر و تجربه مشاهیر و بازیابی هویت تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و هنری شهروندان، فراهم کنند.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل