گلونی

کارگاه سرگذشت ایرانشهر از آغاز تا فرجام برگزار می‌شود

کارگاه سرگذشت ایرانشهر از آغاز تا فرجام برگزار می‌شود

کارگاه سرگذشت ایرانشهر از آغاز تا فرجام برگزار می‌شود

کارگاه سرگذشت ایرانشهر از آغاز تا فرجام برگزار می‌شود

به گزارش گلونی دوره امپراتوری ساسانی، از نقاط عطف تاریخ و فرهنگ ایران است.

در زمان این شاهان بود که ایده «ایرانشهر» شکل نهایی گرفت و تدوین تاریخی برای آن از آغاز آفرینش، در اولویت فرهنگی این شاهان قرار داشت.

سرگذشتی آمیخته با اساطیر، حماسه‌ها و تاریخ در نهایت در کتابی به نام «خداینامه» گردآوری شد.

پس از اسلام، خداینامه را به عربی هم ترجمه کردند، اما شوربختانه نه اصل پهلوی و نه ترجمه‌های عربی آن به ما نرسیده اند، هرچند قطعاتی از آن را می‌توان در نوشته‌های مورخین یافت.

با رنسانس فرهنگی دوره سامانی، تلاشی دوباره برای جمع‌آوری گذشته ایرانشهر آغاز شد که میوه و ثمره نهایی آن، اثر گرانسنگ و منحصر به فرد «شاهنامه فردوسی» است.

با این حال مطالب شاهنامه به دلیل تدوین شدن در روزگار اسلامی، تفاوت‌های مشخصی با اصل پهلوی و نوشته‌های اساطیری و حماسی پیش از اسلام دارد.

خوشبختانه خلاصه‌ای از تاریخ ایرانشهر، از آغاز آفرینش تا دوره‌های اساطیری و تاریخی و پیشگویی پایان جهان در کتاب پهلوی «بُندَهِشن» آمده است.

شباهت‌ها و تفاوت‌های این بخش با دیگر نوشته‌های فارسی و ترجمه‌های عربی از آثار ایرانیان کهن، به ما امکان می‌دهد دیدی نسبتا مناسب از جهان بینی ایرانیان باستان در دوره ساسانی از تاریخ سرزمین کهن‌مان داشته باشیم.

در این کارگاه (سرگذشت ایرانشهر از آغاز تا فرجام)  قرار است این بخش از متن پهلوی بندهشن را باهم بخوانیم و تا حد امکان به مقایسه آن با شاهنامه فردوسی و دیگر آثار بپردازیم.

گروه چهرداد را در اینستاگرام دنبال کنید. رسالت این گروه فرهنگی فراهم بستری است تا بتواند در عرصه فرهنگ و تاریخ فرصت کافی برای تعامل بین اندیشه‌ها، بیان موضوع و تحلیل دیدگاه‌های افراد متخصص از زوایای گوناگون در اختیار افراد علاقه‌مند قرار دهد.

برای ثبت‌نام کارگاه مقدمه ای بر ادیان پیش از اسلام به این شماره پیام بدهید: 

۰۹۱۲۲۰۲۴۵۵۱

پایان پیام

خرید کتاب از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل