گلونی

فیلم کوتاه ارفاق در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

فیلم کوتاه ارفاق در جشنواره بین المللی تهران

فیلم کوتاه ارفاق در جشنواره بین المللی تهران

فیلم کوتاه ارفاق در جشنواره بین‌المللی تهران

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی سی‌ و‌ هشتمین جشنواره فیلم کوتاه پس از شش روز رقابتِ آثار راه یافته به جشنواره به پایان رسید و قطار این دوره از مسابقات نیز به ایستگاه اهدای جوایز رسید.

ضمن عرض تبریک به برندگان این دوره، در ذیل، نگاهی به فیلم ارفاق رضا نجاتی خواهیم داشت.

 فیلم کوتاه «ارفاق» به ‌نویسندگی و کارگردانی رضا نجاتی و بازی هنرمندانه هوتن شکیبا چه از نظر فیلمنامه و چه از نظر کارگردانی اثری پخته و کامل است.

داستان ارفاق ماجرای دبیر و دانش‌آموزی است که در موقعیتی سخت قرار گرفته و هر دو امتحان سختی در مدرسه پس خواهند داد.

فیلم کوتاه ارفاق

فیلم با خواندن تک به تک نمرات امتحان نهایی ریاضی توسط دبیر شروع می‌شود و پس از خواندن بلند نمره مردودی یک دانش‌آموز، تخم کینه و نفرت در دل دانش‌آموز کاشته و همین مردودی سبب خودزنی شاگرد و دسیسه‌چینی برای دبیر مبنی بر کتک زدن دانش‌آموز خود شده و به این ترتیب اولین بحران قصه در دقایق ابتدایی رقم می‌خورد.

این چند خط اما تمام فیلم ارفاق نیست و در ادامه مخاطب با غافلگیری دیگری مواجه شده که تکان سختی به او وارد می‌کند.

دبیر ریاضی برای پا نگذاشتن روی ارزش‌های خود و باج ندان به خانواده فرصت‌طلب شاگردش و در عین حال برای حفظ شغل مورد علاقه خود، تقابلی به مثلِ عملِ شاگرد کرده و اینچنین با حربه‌ خودِ شاگرد، او را محکوم می‌کند.

در قصه‌های فیلم کوتاه به دلیل ضیق وقت کمتر مواردی پیش می‌آید که اثر توان نمایش چند بحران و غافلگیری چندین باره مخاطب را داشته باشد، ارفاق اما به زیبایی توانسته مضمونی اخلاقی را با به چالش کشیدن شخصیت اصلی خود، طوری به نمایش گذارد که بیننده با اتمام فیلم و پایان‌بندی کامل و مشخص آن، گمان به تماشای فیلمی بلند سینمایی می‌برد.

جایزه بهترین فیلم‌برداری نیز به آرمان فیاض برای این فیلم تعلق گرفت که البته لیاقت دریافت جایزه بهترین فیلمنامه را نیز داشت.

هوتن شکیبا، سیاوش چراغی‎‌پور، اصغر پیران، مهیار راحت‌طلب، محمد شاکری، علی راد، منصور نصیری، شایان پناهی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

 دیگر عوامل ساخت این فیلم کوتاه عبارت‌اند از:

نویسنده و کارگردان: رضا نجاتی، مدیر فیلم‌برداری: آرمان فیاض، تدوین: عماد خدابخش، صدابردار: هادی معنوی‌پور، طراحی و ترکیب صدا: حسین قورچیان، موسیقی: پیام آزادی، طراح گریم: امید گلزاده، طراح صحنه: سعید حسنلو، طراح لباس: سمانه احمدی مطلق، طراح گرافیک و تریلر: میدیا کیاست، اصلاح رنگ: فربد جلالی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: مرضیه اکبرنژاد، منشی صحنه: رعنا بهرخ، عکاس: مهسا عباسی، فیلم پشت صحنه: مهرنوش فرجی، پخش بین‌الملل: آزاده مسیح‌زاده، مشاور پروژه: سعید زمانیان، مجری طرح: اسماعیل نیک‌سرشت، تهیه‌کننده: سولماز وزیرزاده، باتشکر از: مجتبی فریدونی و امیرحسین پاکزاد، محصول: موسسه فرهنگی پویا نوین ماندگار.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل