قالی قهری و داستان های درون آن
قالی قهری و داستان های درون آن
به گزارش گلونی قالی قهری اصطلاحی است که کمتر به گوش دوستداران فرش ایرانی آشناست.
در اولین نظر ممکن است ذهن با شنیدن این اصطلاح به سمت نقش قالی و احتمال برعکس بودن گلهای ترنج قالی برود.
اما اینطور نیست.
طبق اطلاعات اکانت فرش گلچه، در اصطلاح قالیبافان به قالیهایی که به هر دلیل نیمهکاره رها میشوند و به همان شکل نیمهکاره از دار قیچی و پایین آورده میشوند، قالی قهری میگویند.
بافنده این فرشها به هر دلیل از جمله، بیماری، بیحوصلگی، مرگ، اختلاف، طلاق یا هر دلیل دیگهای، قالی را نیمهکاره رها کرده است.
در اغلب مواقع نبودن بافنده و به هم خوردن یک دستی فرش یا نایاب شدن رنگ نخ فرش باعث میشود قالیها توسط هنرمند دیگری نیز به انتها نرسند و همانطور نیمه تمام از دار قیچی شوند.
معمولا در بافت فرشهای اعلا بافندهای پیدا نمیشود که کار هنرمند قالیباف دیگر را تقبل کرده و به پایان برساند.
به همین خاطر گاه فرشهای بسیار گرانقیمت و ارزشمندی سرنوشتشان به قهری شدن گره میخورد.
یکی از ویژگیهای قالی ایرانی وجود لچک و ترنج در آن است (به طوری که اگر فرش را یک مستطیل کامل در نظر بگیریم لچکها و ترنجها تصویری منظم از نظر هندسی را میسازند.).
ترنجها از نقوش اسلیمی و ختایی تشکیل شدهاند که اکثرا به شکل دایره و بیضیاند ولی در شکلهای لوزی و … نیز دیده میشوند.
گاهی ترنج در فرش را مانند خورشید در آسمان میدانند و گاهی نیز از آن به عنوان حوض در میان گلستان یاد میکنند.
منظم و هندسی بودن طرح و موزون و مکرر شدن نقوش فرش باعث میشود که نقص یا نیمه ماندن بافت آن به راحتی به چشم بیایید.
اما به نظر میرسد همین نقشهای نصف و نیمه هم زیبایی و جلوه خاص خود را به ویژه این روزها که همه چیز از دریچه تازه پست مدرنیسم هم عبور میکند، داشته باشند.
به ویژه که این فرشها داستان یک قهر ارادی یا ناگزیر را هم در دل تار و پود خود نگاه داشتهاند.
داستانی که شاید بیشباهت به قصه زندگی بسیاری از ما باشد.
پایان پیام
نویسنده: آرزو قدوسی
خرید صنایع دستی از سایتهای معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید
کد خبر : 253186 ساعت خبر : 9:10 ق.ظ