گلونی

مشارکت زنان در مسائل سیاسی افغانستان

مشارکت زنان در مسائل سیاسی افغانستان

مشارکت زنان در مسائل سیاسی افغانستان

مشارکت زنان در مسائل سیاسی افغانستان

به گزارش گلونی دکتر فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان نواندیش ایران اسلامی در گفت‌وگو با محمدحسین جعفریان گفت:

«تمام زنان فعال در سراسر دنیا و هرکس که داعیه انسانیت و حمایت از حقوق بشر را دارد، باید در راستای حمایت از مردم افغانستان تلاش کنند.

خواهران شریف افغان با نوع برخوردشان با مسئله طالبان و حضور مؤثر در خیابان‌ها، قدرت خود را نشان دادند.

در دوره‌ای که عده‌ای از مردان خاموش و بی‌صدا بودند، زنان با تمام وجود وارد میدان شدند تا مانع از تکرار فجایع سال‌های گذشته در ارتباط با مسائل زنان شوند.

در شاهنامه نیز شاهد حضور مؤثر زنان افغان در پیشگیری از وقوع جنگ‌ها و ایجاد صلح و دوستی و ابتکارات اجتماعی آنان هستیم و این رفتار قهرمانانه در طول سالیان در زنان افغان وجود داشته است.

عده‌ای گمان می‌کنند که زنان افغان به واسطه حضور آمریکا در افغانستان چنین فرصتی را برای حضور در جامعه و فعالیت‌های مدنی به دست آورده‌اند در صورتی‌که این تصور اشتباه است و زنان افغان همیشه شکوفا و فعال بوده‌اند.

هرگاه حکومتی تندرو همچون طالبان روی کار بوده است، مانعی برای شکوفایی و رشد اجتماعی زنان ایجاد شده اما در زمان آزادی، زنان افغان قدرت خود را نشان داده‌اند و این حضور و فعالیت اجتماعی ربطی به آمریکا ندارد.

مسئله طالبان به هیچ وجه مسئله احزاب سیاسی نیست.

هر کس که به حقوق بشر احترام می‌گذارد و انسانیت برایش مهم است، درگیر این مسئله است.

مشارکت زنان در مسائل سیاسی افغانستان

در فایل زیر می‌توانید صوت کامل این گفتگو، اهم اخبار از زبان محمدحسین جعفریان و گفتگو با آقای حسینی (نام مستعار) را بشنوید

https://dl.golvani.ir/radio/%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%88%20%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87%20%DB%B8%20%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D9%86.mp3?_=1

دانلود کنید

در ابتدای سلطه طالبان، به ابتکار گروه هم‌اندیشی زنان، نامه‌ای از موضع آنها نوشته شد که در آن برای وضعیت زنان در افغانستان ابراز نگرانی کردیم.

همچنین نامه دوم ما با تاکید بر عدم به رسمیت شناختن طالبان در سطح جهانی، در دست اقدام است که نشان دهنده دغدغه بانوان ایرانی نسبت به بانوان افغان است.

طی اقدامی عمومی از طرف چهار حزب زنان، نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشته شد که در آن خواستار کمک مؤثر برای تشکیل و‌ تحقق دولت فراگیر در افغانستان هستیم.

ما در احزاب مختلف زنان، همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته و دیدگاهی فراجناحی به مسائل زنان داریم.

زمانی که ظلم در حق زنان رنگ و لعابی مذهبی به خود می‌گیرد برای ما غیر قابل تحمل است چرا که پیامبر اسلام در مقابل زنده‌ به گور کردن دختران و برده‌داری ایستادند و احترام زیادی برای زنان قائل بودند.

در جریان انقلاب اسلامی در ایران هم امام خمینی (ره) تاکید بر مشارکت زنان در مسائل سیاسی کشور داشتند.

این نوع برخورد طالبان با اقوام و مذاهب مختلف و ظلم در حق زنان و آدم‌کشی‌ها، جنایت محسوب شده و تمام انسان‌های بشردوست در دنیا باید تلاش کنند تا مانع از به قدرت رسیدن طالبان شوند.

به عنوان دبیرکل جمعیت زنان نواندیش ایران اسلامی از تمام زنان فعال اجتماعی در سراسر دنیا انتظار دارم که مانند زنان قهرمان افغان در مقابل این ظلم بایستند.

ما خواستار یک رابطه دموکرات و اخلاقی با دیگر کشورها بدون در نظر گرفتن شیعه و سنی بودن افراد و بر پایه زبانی مشترک هستیم و این رفتار طالبان نوعی توهین به ما محسوب می‌شود، ضمن اینکه ممکن است این شرارت‌ها از مرزهای مشترک ما به داخل ایران نیز نفوذ کند.

به همین دلیل دولت ایران وظیفه بزرگی در به رسمیت نشناختن طالبان دارد و باید به صورت دیپلماتیک و موثر این مسئله را حل کند.

امروز افراد زیادی در جبهه مقاومت فعال هستند که در راس آنها احمد مسعود فرزند خلف احمدشاه مسعود حضور دارد که به لحاظ فرهنگی شباهت زیادی با قرائت ما از اسلام دارد و شرافت‌مندانه از حقوق مردم و اسلام راستین دفاع می‌کند.

مردم افغانستان در کنار آنها هستند و ما هم برای آنها آرزوی موفقیت داریم.

امروز قصد طالبان سلاخی کردن انسانیت است و ما از تمام انسان‌های آزاده انتظار داریم که برای صیانت از انسانیت تلاش و فعالیت مؤثر داشته باشند.»

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل