آشنایی با اسطوره های ایرانی در گفتگو با دکتر کامران کشیری

آشنایی با اسطوره های ایرانی در گفتگو با دکتر کامران کشیری

به گزارش گلونی «اسطوره» یکی از واژگان و مفاهیمی است که هر قومیت و جامعه‌ای با آن ارتباط دارد و بخشی از فرهنگ و هویت یک جامعه را شکل می‌دهد.

همواره باید دانست که «اسطوره» نشانه‌هایی از گذشتگان دور و فرهنگ آنها را با خود به همراه دارد و می‌تواند راه شناخت گذشته جوامع مختلف را سهل نماید.

آشنایی با اسطوره های ایرانی

گفتگوی حمیدرضا میرزاده با دکتر کامران کشیری، در صفحه انتشارات ایرانشناسی را از طریق ویدیوی زیر ببینید:

نماشای گلونی را دنبال کنید

در جلسه قبلی این گفتگو، درباره مفاهیم واژه «اسطوره»، تفاوتش با افسانه و حماسه و منابع دسترسی به آن گفته شد.

طبق آنچه درباره منابع اسطوره گفته شد، مهمترین منبع اسطوره در ایران، متون اوستایی است (هرچند که متون اوستا شامل اوستای روزگار کنونی نمی‌شود و گذر زمان باعث شده بخشی از آن به دست ما برسد).

یکی دیگر از منابع اسطوره‌های ایران که به آن اشاره می‌شود، «شاهنامه» است. این اثر با این که وجود اینکه تعداد زیادی از اساطیر ایرانی را در خود جای داده، همانند اوستا منبع اصلی محسوب نمی‌شود.

جلسه قبل از این لینک قابل دسترسی است

در این جلسه به طور مشخص درباره اساطیر ایرانی صحبت شد.

اما قبل از شناخت آنها باید دانست که منظور از واژه «ایران» چیست.

آیا منظور کشور ایران با مرزهای جغرافیایی است؟ یا مفهومی فراتر از آن که باعث می‌شود ارتباط گسترده‌تری میان افراد و جوامع شکل بگیرد؟

دکتر کامران کشیری ضمن اشاره به اینکه منظور از سرزمین «ایران»، به طور کلی «زبان» و «هویت زبانی» است، تاکید کردند زبان‌ها بر مبنای اقوامی که با آن صحبت می‌کنند تقسیم می‌شوند.

به طوری که نزدیکترین زبانی که امروزه ما با آن صحبت می‌کنیم، یکی از زبان‌های دسته «زبان فارسی» است و نزدیک‌ترین خویشاوند زبانی –نه ژنتیکیِ آن- زبان هندوایرانی است.

همچنین دکتر کشیری در این جلسه درباره روند تحول اساطیر ایرانی و بررسی اسطوره در زبان امروزی و مقایسه آن با زمان گذشته پرداختند.

ایشان اشاره کردند که روند تحول و تکوین اسطوره‌های ایران روند پیوسته و بسیار طولانی بوده و نقطه کاملاً مشخصی ندارد و نمی‌توان گفت دقیقاً در کدام نقطه، اساطیر ایران تحول یافته‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر ویدیوی این خبر را مشاهده کنید.

پایان پیام

نویسنده: سارا ملاعباسی

خرید  کتاب از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 252715 ساعت خبر : 10:55 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=252715
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات