خون شد؛ قصه ای گمشده در زمان

خون شد؛ قصه ای گمشده در زمان

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی انتقام شخصی و مجازات‌های غیر محکمه‌ای از آن دسته موضوعات شایع دهه‌های هفتاد و هشتاد سینما بوده است که نمونه‌های آن در تاریخ سینمای ایران زیاد به چشم می‌خورد.

البته نمی‌توان انکار کرد که هنوز هم این مضمون‌های سینمایی در جایگاه خاصی قرار داشته و استفاده و توجه به آن‌ها هنوز نیز رایج است اما به دلیل مقتضیات زمان و کم شدن مصداق عینی انتقام‌های شخصی در عرف و جامعه و همچنین بالا رفتن شأن و اهمیت قانون و قضا در اذهان عمومی، دیگر مقبولیت چندانی ندارد.

فیلم خون شد یکی از این نوع آثار است که با بیان ویژه خود، راویِ به کیفر رساندن مجرمین داستان به دست قهرمان قلدر اما جوانمرد قصه است.

خون شد فیلمی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی و  محصول سال ۱۳۹۸ است.

این فیلم قرار بود در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۸ به نمایش درآید. پل سفید، زیرآب و مناطق مختلفی از تهران کوچه‌های خیابان ری (زادگاه کارگردان) دیگر لوکشین‌های (خون شد) هستند.

از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به حضور سعید آقاخانی، نسرین مقانلو، لیلا زارع، سیامک صفری و … اشاره کرد.

خون شد

داستان خون شد ماجرای برگشت برادر بزرگتر خانواده از ناکجا آبادی است که پس از روبرو شدن با خانه‌ی خالی پدری از اعضای خانواده خویش، به دنبال تک‌تک خواهر و برادرهای خود رفته و چون منجی تازه نازل شده‌ای، آن‌ها را از قعر زندگی فلاکت‌بارشان نجات می‌دهد.

مسعودکیمیایی نیز درباره داستان این فیلم می‌گوید:

داستان خون شد به مثابه خانه‌ای قدیمی است که همه چراغ‌هایش خاموش بوده و هیچ‌کس نیز در اتاق‌هایش ساکن نیست. در این میان یکی از ساکنین این خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌کند.

با نگاهی کلی به فیلم می‌توان دریافت که چه از نظر محتوایی و چه فنی، خون شد فیلم قوی‌ای است.

آمیختگی صحنه‌های خزان حیات این خانواده با خزان طبیعت، تک‌گویی‌های طولانی و احساسی هریک از شخصیت‌ها، گریم حرفه‌ای و در خورِ باور مخاطب اثر و… همه و همه از نکات ویژه خون شد مسعود کیمیایی است که ندیدن هریک از آن‌ها اجحاف در حق این فیلم و کارگردان بزرگ آن است.

با این وجود اما، خون شد به دلیل وجود تمام مولفه‌های سینمای مسعود کیمیایی همچون نوع دیالوگ‌گویی‌های قیصرانه، نوع پوشش و لباس شخصیت‌ها و از همه مهم‌تر کنش‌های خاص شخصیت اول (فضلی) که چون زمان لات‌های پامنار، روی هرکس بخواهد چاقو می‌کشد و آب هم از آب تکان نمی‌خورد، از جمله ویژگی‌های خاص اثر است که به نظر می‌رساند این فیلم چون گمشده‌ای در زمان حال رها شده و به دهه نود خورشیدی تعلقی ندارد.

البته مخاطب نیز پس از تماشای چند صحنه گمان می‌کند زمان فیلم مربوط به دهه‌های پیشین است اما با پیش رفتن فیلم و نمایش اِلمان‌های جامعه امروزی، این فرضیه نیز از ذهن مخاطب محو می‌شود.

درواقع خون شد فیلمی خوب است اما به دلیل قرار نگرفتن در در مکان و زمان مناسب خود، فیلمی مطرود از جانب مخاطبین است که نمی‌توانند با حوادث و شخصیت‌پردازی‌های اغراق شده آن ارتباط برقرار کنند و همین امر سبب برچسب بد خوردن، روی این اثر شده است.

به عنوان مثال شخصیت فضلی، قهرمان و ناجی خانواده، شخصیتی به شدت قدرتمند طراحی شده که هیچ‌ چیز توان مواجهه با او ندارد و او یکی پس از دیگری و البته پس از مدت زمان طولانی که تا آخر قصه نیز مشخص نمی‌شود علت غیبتش چه بوده است، همه‌ی ناعدالتی‌ها و ظلم‌های روا شده در حق خانواده مظلوم خود را با ریختن خون‌های زیادی در قصه جبران و در اندک زمانی همه چیز بهم‌ریخته در طول مدت نبودش را، درست می‌کند.

از دیگر شخصیت‌های فیلم که قطعا کار زیادی نیز برای بازیگر خود برده ‌است، می‌توان به شخصیت فاطمه با بازی لیلا زارع اشاره داشت که گرچه توانایی این هنرمند را در نمایش نقش زنی معتاد و فاسد به خوبی عیان می‌کند، اما به دلیل یکدفعه‌ای وارد شدن به قصه و غلیظ بودن دیالوگ‌ و نوع اَکت‌ها در زمانی محدود و تغییر شخصیت یکهویی فاطمه از زنی معتاد به زنی بهبود یافته، زیبایی بازی لیلا زارع تحت شعاع ناپختگی فیلمنامه قرار گرفته است.

با تمام این موارد نباید فراموش کرد که تِم اغلب فیلم‌های کیمیایی با باورها و ارزش‌های انسانی در جایگاه یک فیلمساز جامعه‌گرا ساخته شده‌اند. تمی که خود او به آن پایبند است اما با گذشت زمان در نگاه برخی یا از بین رفته یا کمرنگ شده‌اند.

این فیلم را می‌توانید از نماوا یا  فیلیمو تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 250447 ساعت خبر : 10:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=250447
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات