ذخیره سازی اسپرم یوز نر وحشی در مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی

ذخیره سازی اسپرم یوز نر وحشی مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی

به گزارش گلونی طبق ویدیوی منتشر شده در کانال تلگرامی روزمرگی‌های یک محیط‌بان، اسپرم یوز نر وحشی مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی پارک ملی توران (فیروز) ذخیره‌سازی شد.

امیر عبدوس مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان؛ با توجه به محدودیت تعداد اسپرم سالم در واحد حجم یوزپلنگ، ذخیره‌سازی ژن‌های یوزپلنگ‌های نر از طریق انجماد اسپرم در تانک ازت مایع یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای حفظ نسل اینگونه است.

اما با توجه به تعداد اندک اسپرم‌های یوزپلنگ در واحد حجم، این عمل باید بارها تکرار شود تا از ذخیره مناسبی از ژن‌های اینگونه برخوردار شویم.

در سال‌های گذشته برای ذخیره‌سازی ژن‌های کوشکی در پردیسان این فرایند صرفاً با حضور کارشناسان خارجی انجام می‌شد.

هرچند نتیجه مطلوبی هم در بر نداشت و هم اکنون پس از بارها اسپرم‌گیری توسط تیم خارجی از کوشکی، گزارشات حاکی است که ذخیره قابل اتکایی از ژن‌های کوشکی در اختیار نیست اما همانگونه که پیشتر اطلاع‌رسانی شده بود اولین مرحله از این فرآیند برای فیروز، ۷ آبان ماه امسال به دست توانمند متخصصین ایرانی انجام شد.

ذخیره سازی اسپرم یوز نر وحشی مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی

نماشای گلونی را دنبال کنید

در کتاب «اطلس پستانداران ایران» که سازمان حفاظت از محیط زیست منتشر کرده، درباره وضعيت حفاظتی این نوع گونه جانوری آمده است:

در زمره گونه‌های در خطر انقراض سازمان حفاظت محيط زيست است. کاهش طعمه‌ها و تصادفات جادهای از مهم‌ترين عوامل کاهش جدی جمعیت به شمار می‌رود. از نظر جهانی، در طبقه آسیب‌پذیر VU فهرست سرخ IUCN و پيوست I کنوانسيون CITES قرار دارد.

اما زيرگونه يوزپلنگ آسيايی به عنوان يکی از در معرض خطرترين گربه‌سانان دنيا در طبقه به‌ شدت در معرض خطر انقراض CR قرار دارد.

از سال ۱۳۸۰ تا کنون پروژه‌ای تحت عنوان حفاظت از یوز آسیایی و زیست‌بوم‌های مربوط با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهای بین‌المللی در حال انجام است.

پایان پیام

پلنگ ماده و توله اش در پارک ملی توران

خرید برنج ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 252978 ساعت خبر : 1:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=252978
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات