ربودن تاجران در افغانستان؛ بیش از ۴۰ تاجر در دو ماه گذشته ربوده شده‌اند

ربودن تاجران در افغانستان؛ بیش از ۴۰ تاجر در دو ماه گذشته ربوده شده‌اند

به گزارش گلونی طبق اخبار پامیرنیوز، شماري از فعالان زن و برخي اعضاي جامعه مدنی ولایت بامیان، در یک تجمع اعتراضي، نسبت به افزایش بهای مواد خوراکی، سوخت و همین‌طور سلب حق کار، تحصیل و مشارکت سياسی زنان در حکومت طالبان، واکنش نشان دادند.

آنان خواهان بازگشايی مجدد مراکز تحصيلی و دانشگاه‌ها، کنترل نرخ مواد اولیه در بازارها و همین‌طور مشارکت زنان در حکومت آینده شدند.

-همزمان با رد شایعات مربوط به بازداشت اشرف غنی از سوی نزدیکان وی، رییس پیشین امنیت ملی کشور گفت که اشرف غنی به‌ دنبال کسب تابعیت لبنان است.

-تیم ملی کرکت کشور در سومین دیدار خود در جام جهانی کرکت ۲۰ آوره از سد تیم ملی نامیبیا با تفاوت بیش از ۶۰ امتیاز گذشت.

-محمد جلال، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان در توییتی مدعی شد ملاهبت‌الله آخندزاده در مدرسه حکیمه قندهار، شام شنبه گذشته حاضر و سخنرانی کرده است.

او گفته کلیپ صوتی سخنرانی رهبر طالبان منتشر خواهد شد.

اخیرا گزارش‌هایی در مورد مرگ ملاهبت‌الله در رسانه‌ها منتشر شده بود، اما طالبان آن‌ها را تکذیب کردند.

انس حقانی، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر به خبرنگار اسپوتنیک افغانستان گفته بود رهبر طالبان را چند هفته پیش ملاقات کرده است.

-منابع در ولایت قندهار می‌گویند در نتیجه ازدحام هنگام عبور شهروندان افغانستانی در گذرگاه مرزی اسپین بولدک در این ولایت، ۴ تن که زن و کودک هم بین‌شان بوده، جان باختند.

-اصغر افغان از عضویت در تیم ملی کریکت افغانستان استعفا کرده است. او گفته این سخت‌ترین تصمیمی بوده که گرفته است.

-فیسبوک، صفحات رسمی شماری از ادارات دولت پیشین افغانستان را مسدود کرد.

به تازگی صفحات فیسبوک وزارتخانه‌های دفاع، داخله، مالیه، معارف، انرژی و آب، فواید عامه و مرکز رسانه‌های حکومت از دسترسی کاربران خارج شده است.

اخیرا طالبان از طریق این صفحات، تبلیغات خود را منتشر می‌کردند.

-گارد ساحلی یونان می‌‌گوید کشتی باری حامل حدود ۴۰۰ مهاجر عمدتاً افغان به «لنگرگاه امن» در نزدیکی جزیره‌ای در یونان کشیده شده‌ است.

سخنگوی گارد ساحلی یونان به آسوشیتدپرس گفته است نمی‌تواند مکان دقیق این لنگرگاه را فاش کند و نمی‌داند گارد ساحلی قصد دارد با کشتی و مسافرانش چه کند.

-ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با وزیر امور خارجه چین گفت: «در روزهای آینده قرار است پروازهای بین افغانستان و چین از سر گرفته شود».

این در حالی است، که امروز پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان برای نخستین بار دوباره یک هواپیمای حامل جلغوزه به سوی چین پرواز کرد.

ربودن تاجران در افغانستان

-عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از ربوده شدن بیش از ۴۰ تاجر در دو ماه گذشته خبر داد.

خانجان الکوزی درباره ربودن تاجران در افغانستان می‌گوید: «شماری از تاجران پس از اختطاف کشته شدند».

به گزارش رسانه‌های محلی، بیشتر این تاجران از ولایات کابل، قندهار، ننگرهار، قندوز، هرات و بلخ بودند.

به گفته الکوزی، جان تاجران پس از خلع سلاح توسط طالبان، بیش از پیش در معرض خطر قرار گرفته است.

-شام دیروز لمری سارن عبدالله معاون تولی کندک سفارتخانه در تانک تیل دشت برچی توسط گروه تالبان به شهادت رسیده است.

-طالبان شام دیروز آرامگاه فرمانده عزیزالله کاروان را با جاسازی مین در شهرستان ارگون انفجار دادند. فرمانده کاروان حدود سه سال پیش در کابل ترور شد. سه ساعت پس از ترورش، گروه تروریستی طالبان مسئولیت قتل وی را به عهده گرفتند.

-طالبان: از آمریکا، غرب و تمام کشورهایی که یک میلیارد دلار وعده کرده بودند، خواهش می‌کنیم همین حالا بدهند!

-یک خانم خبرنگار رسانه ایتالیایی که چند وقت می‌شود به کابل برای گزارش از وضعیت مردم رفته است می‌گوید که طالبان چون شلوار پوشیده بودم مرا هرزه خطاب کرده و از دفتر شان بیرون کردند!

-ملاحسن، نخست وزیر گروه تروریستی طالبان گفته است که تا او زنده است هیچ دختری نمی‌تواند به مدارس و دانشگاه‌ها برود چون غیرت افغانی و فرهنگ قبیله‌ایی اجازه نمی‌دهد.

-علی‌رضا شريفی، خبرنگار صدا و سیمای ایران، جمعه‌شب، هفتم عقرب از سوی افراد مسلح در شهر کابل مورد حمله قرار گرفته است. شريفی در نتیجه این حمله مسلحانه، به‌ گونه سطحی زخمی شده است. براساس آمارها، در یک ماه اخیر، ۳۰ رویداد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان به ثبت رسیده است.

-نزدیکان عبدالقدیر مشهور به رییس قدیر مسوول پیشین پلیس محلی ولسوالی یمگان می‌گویند که طالبان رییس قدیر را بازداشت و پس از آن تیرباران کرده‌اند. اما طالبان در مورد این رویداد چیزی نمی‌گویند.

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 251706 ساعت خبر : 11:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=251706
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات