رشته ایران شناسی؛ جذاب برای دانشجویان در سراسر جهان

رشته ایران شناسی؛ جذاب برای دانشجویان در سراسر جهان

به گزارش گلونی رشته ایران‌شناسی یکی از رشته‌های زیرشاخه گروه انسانی است.

ضرورت وجود این رشته شناخت ایران است که دارای اهمیت بسیار زیادی است.

کشور ما ایران دارای تمدنی کهن بوده و جزو اولین مکان‌هایی است که انسان‌ها زندگی خود را به صورت دسته‌جمعی شروع کرده‌اند و بعد از آن شهرهای بسیاری را به وجود آورده‌اند.

دانشجویان در طول تحصیل در این رشته به مطالعه ایران، تمدن ایران، تاریخ و فرهنگ ایران از زمان باستان تاکنون می‌پردازند.

ایران‌شناسی به ۲ دسته تقسیم می‌شود: «ایران‌شناسی نو و ایران‌شناسی کهن».

این رشته علوم زیادی را از جمله: ادبیات، تاریخ، معماری، صنعت، آداب و رسوم، اخلاق و… مورد بررسی قرار می‌دهد و از این علوم برای رسیدن به شناخت استفاده می‌کنند.

سرزمین ایران به جهت جذابیت‌های تاریخی و فرهنگی و ادبی همواره موضوع مطالعه برای دانشجویان و ایران‌شناسان سراسر جهان بوده است.

از عهد باستان و گزارش‌های هرودوت گرفته تا سفرنامه‌های سیاحان و جهانگردان دوران اسلامی همگی نشانه تلاش‌ها و پژوهش‌هایی است که در این راستا صورت گرفته است.

رشته ایران شناسی

موضوع ایران.شناسی عبارت از مطالعه در زمینه ابعاد گوناگون تاریخ و فرهنگ و زبان و ادب ایران زمین از دوره باستان تا امروز است.

هم‌اکنون این رشته در قالب ۱۱ گروه و در ۱۰ دانشگاه میبد، شهید بهشتی، دانشگاه تهران (دانشکده‌ مطالعات جهان)، دانشگاه تهران (دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی)، دانشگاه امام‌خمینی قزوین، دانشگاه شیراز، دانشگاه باهنر کرمان، دانشگاه ولیعصر رفسنجان، دانشگاه گیلان، دانشگاه یزد و دانشگاه بوعلی همدان دانشجو می‌پذیرد.

بیش از هفده سال از تاسیس رشته ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها می‌گذرد و این رشته علاوه بر مقطع کارشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با گرایش‌های ایران‌شناسی عمومی، ایران‌شناسی تاریخ، آداب و رسوم و میراث فرهنگی، اصول نسخه‌شناسی و مرمت نسخه‌های خطی و نسخه‌آرایی دانشجو می‌پذیرد.

اما با وجود انبوه دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته که بسیاری از آن‌ها صرفا بنا بر علاقه و پیوندهای عاطفی نسبت به ایران زمین در این رشته تحصیل کرده یا می‌کنند، اکنون مایوس و سرخورده‌اند و با داشتن دانشی گسترده در زمینه‌های مختلف فرهنگی، تاریخی و اجتماعی در مقام مقایسه با همتایان خود در سایر رشته‌های علوم انسانی مورد بی‌مهری و تبعیض قرار گرفته‌اند.

این رشته از سوی دستگاه‌های اجرایی و اداری کشور به‌‌ عنوان یکی از رشته‌های مورد نظر در شرایط احراز مشاغل به رسمیت شناخته نشده است و صاحب کد رشته‌ اختصاصی جهت شرکت در آزمون‌های استخدام دولتی نیست و پیگیری‌های مکرر گروه‌های ایران‌شناسی در این مسیر ناکام مانده است.

این روزها گروه‌های ایران‌شناسی با به راه انداختن کارزاری خطاب به آقای دکتر میثم لطیفی رئیس محترم سازمان اداری و استخدامی کشور خواستار تخصیص کد رشته به رشته‌ ایران‌شناسی شدند.

برای مطالعه متن این کارزار می‌توانید به این آدرس رجوع کنید.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 251222 ساعت خبر : 2:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=251222
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات