طالبان یک گروه نیستند، ائتلافی مافیایی هستند

طالبان یک گروه نیستند، بلکه یک ائتلاف مافیایی از گروهک‌های مختلفی هستند

به گزارش گلونی صابر جعفری، تحلیل‌گر سرشناس مسائل افغانستان و استاد سابق دانشگاه در کابل، در گفتگو با محمدحسین جعفریان گفت:

در گذشته نیز کلیپ‌هایی دیده شد که طالبان به داوطلبینی که از آن سوی خط دیورند جمع‌آوری کرده بودند می‌گفتند بیایید به افغانستان برویم و دختران تاجیک، ازبک، هزاره، یا بقیه مردم را به غنیمت بگیریم و زمین‌هایشان را صاحب شویم، زیرا این مردم کافر هستند.

یعنی آن‌ها با شعار غنیمت‌گیری، بسیاری را از مناطق قبائلی آن سوی مرز افغانستان به این سو آورده بودند. عده‌ای را از مناطق و قبایل آن طرف مرزهای افغانستان بسیج کرده بودند.

طالبان یک گروه نیستند، بلکه یک ائتلاف مافیایی از گروهک‌های مختلفی هستند و اکثریت آن‌ها باندهای جنایتکار هستند، مثل مافیای مواد مخدر و انواع و اقسام چیزهای دیگر، و قصد اصلی این‌ها از یورش و تسلط بر افغانستان، حکومت کردن نیست، بلکه قصد اصلی آن‌ها غنیمت گرفتن و چپاول است.

تعدادی از چهره‌های رسانه‌ای آن‌ها نسبت به بیست سال قبل مقداری پخته‌تر عمل می‌کنند.

آنها یاد گرفته‌اند که چگونه صحبت کنند، چگونه با رسانه‌ها و افکار عمومی بازی کنند، اما بدنه‌ اصلی و فرماندهان طالبان اصلا خیال حکومت کردن ندارند و به دنبال یادگیری و بهبود حکومت‌داری هم نیستند.

اینکه عده‌ای می‌گویند: «صبر کنیم تا ببینیم طالبان چگونه حکومت‌داری می‌کنند»، اشتباهی است که اکثراً مرتکب می‌شوند.

طالبان یک گروه نیستند

طالبان اصلا نیامده‌اند حکومت کنند. آن‌ها برای چپاول کردن آمده‌اند و می‌خواهند مزد بیست سال در لیست تروریست‌ها بودن، در کوه و دشت زندگی کردن، پنهان‌کاری و ننگ و بدنامی که روی‌شان بوده را با یک چپاول رسمی، نقد کنند و در جیب‌شان بگذارند.

درباره سیاست‌های ایران در خصوص مسائل افغانستان، چند جنبه را باید مورد دقت و بررسی قرار دهیم.

یکی بررسی رفتار دولت و نظام ایران در قبال مسائل افغانستان و دیگری نگرش و طرز برخورد مردم ایران نسبت به افغانستان است.

ما این‌ دو را، هم می‌توانیم در خصوص مسائل مربوط به کشور افغانستان و هم مهاجرینی که در ایران ساکن هستند، مورد بررسی قرار دهیم.

واضح است که در ایران شکاف و گسلی بین دولت و مردم (در مورد افغانستان) وجود دارد. شروع تحولات افغانستان مصادف با انقلاب ایران در سال ۵۷ بود و ایران اولویت‌های خاصی در قبال افغانستان نداشت.

ایران مشغول مشکلات خاص خود، مخصوصاً جنگ عراق و مسائل مختلف داخلی بود. تا اینکه مجاهدین در افغانستان به پیروزی رسیدند و افغانستان به جنگ و رقابت بین گروه‌های مجاهدین و یک دولت دست نشانده‌ خارجی و دعوا و تقسیم قدرت بین گروه‌های مجاهدین تبدیل شد.

در آن زمان ایران به امید ثبات در افغانستان تازه شروع به یارگیری کرد. در این برداشت ایران از مسائل افغانستان، همیشه شاهد این بودیم که دولت ایران فقط بخشی از افغانستان را دید و مسئله افغانستان را به صورت یک کل منسجم ندید و از این جهت فقط به یک قسمت افغانستان توجه کرد.

تا اینکه افغانستان به دست طالبان افتاد و ایران هم همیشه در قبال طالبان هوشیارانه عمل کرد تا پای‌شان را از گلیم‌شان درازتر نکنند!

اما پس از آن، دولت ایران در بیست سال گذشته با آمدن آمریکا به افغانستان، بر سر دو راهی قرار داشت.

از طرفی ثبات در افغانستان بیشترین نفع را به ایران می‌رساند و از طرف دیگر آمریکا به افغانستان آمده بود و به خاطر رقابت‌های ایدئولوژیک و تاریخی نظام جمهوری اسلامی با آمریکا، دچار تشویش‌ها و نگرانی‌هایی نیز شده بود.

ترس از حضور آمریکا هم در افغانستان و هم در عراق، به درک درست از مسائل افغانستان غلبه کرد.

متأسفانه علی‌رغم همکاری دولت ایران با آمریکا برای سقوط طالبان زمانی‌که آمریکا، دولت ایران را محور شرارت خطاب کرد، ترس ایران از آمریکا پررنگ‌تر شد و اولویت‌های استراتژیک خود را در افغانستان به این‌گونه ترتیب داد که آمریکا را در این تله خرس (که گاهی به افغانستان گفته می‌شود) آزار دهد و از این راه به منافع آمریکا ضربه زده و او را دچار یک جنگ فرسایشی کند.

در همین راستا از سال‌های ۲۰۰۶ یا ۲۰۰۷ گزارش‌هایی مبنی بر رابطه دولت جمهوری اسلامی و طالبان وجود دارد.

نفس رابطه با طالبان تعجب‌ برانگیز نیست زیرا که همه‌ دولت‌های کشورهای همسایه افغانستان رابطه‌ای با طالبان داشتند.

اما این رابطه به این دلیل از کشور ایران بعید بود که این همکاری با طالبان با گروهی صورت گرفت که شعارهایشان خلاف اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی است.

مثل مخالفت‌شان با مذهب شیعه و افراط‌گرایی مذهبی که دارند و دیگر اینکه حمایت از طالبان برای جنگ با آمریکایی‌ها صورت گرفت که این جنگ با آمریکا در افغانستان الزاماً به نفع ایران نبود، زیرا باعث بی‌ثباتی افغانستان می‌شد.

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید کتاب از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 254078 ساعت خبر : 4:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=254078
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات