کاهش چشمگیر موالید و طرح‌های تشویقی ناکارامد

بهار امسال ایران کاهش ۱۰ هزار و ۸۱۶ ولادت را پشت سر گذاشت

کاهش چشمگیر موالید و طرح‌های تشویقی ناکارامد!

به گزارش گلونی بنا بر آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تعداد ۲۶۹ هزار و ۷۴۸ ولادت در بهار سال جاری به ثبت رسیده است.

این آمار در قیاس با بهار سال گذشته با کاهش ۱۰ هزار و ۸۱۶ ولادت مواجه است.

در بهار سال جاری، ولادت ۱۳۰ هزار و ۷۱۵ دختر و ۱۳۹ هزار و ۳۳ پسر به ثبت رسید.

اگر نگاهی به آمار فصلی دو سال اخیر بیاندازیم و ولادت‌های ثبت شده در بهار ۹۸ و ۹۹ را با این آمار در سال جاری مقایسه کنیم در می‌یابیم که تعداد موالید با سیر نزولی مواجه بوده است.

در بهار ۹۸ تعداد ۲۹۹ هزار و ۳۸۹ ولادت‌، در بهار ۹۹ تعداد ۲۸۰ هزار و ۵۶۴ ولادت و در بهار سال جاری ۲۶۹ هزار و ۷۴۸ ولادت با سیری نزولی به ثبت رسیده است.

با وجود آشکار بودن نرخ منفی رشد موالید، سیاست‌های تشویقی که در دولت مجلس برای حمایت از افزایش جمعیت و فرزندآوری تصویب شده، همچنان کارآمد نیستند.

کاهش چشمگیر موالید

ناکارآمدی این طرح‌ها تأثیر بسزایی در تحقق نیافتن اهداف مدنظر کشور در زمینه جبران توقف رشد جمعیت ندارد.

کاهش نرخ رشد جمعیت یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور است که وضعیت بد اقتصادی و معیشتی عبور از آن را سخت‌تر می‌کند.

آخرین مصوبه‌ای که مجلسی‌ها آن را آماده کردند تا گامی برای سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت باشد، شامل بندهای عجیبی بود که با واکنش منفی بسیاری از جمعیت‌شناسان مواجه شد.

براساس این مصوبه مجلس شورای اسلامی زنانی که فرزند دوم به دنیا بیاورند می‌توانند بدون قرعه‌کشی، نسبت به دریافت خودروی ایرانی از کارخانه‌های خودروسازی اقدام کنند.

چنین مصوباتی درست مثل طرح افزایش مرخصی مادران یا این که فرزندان چهارم خانواده‌ها بتوانند از بیمه تامین اجتماعی یا خدماتی بهره‌مند شوند بدون در نظر گرفتن محل تأمین منابع مالی تداعی‌کننده طرح دولت آقای احمدی‌نژاد برای پرداخت یک میلیون تومان به فرزندان بود.

طرح‌های ناموفقی که به جای تشویق به فرزندآوری باعث کاهش اعتماد مردم نسبت به دولت شد.

ارائه سهام بورس، طرحی موفق برای تشویق زاد و ولد نیست چرا که بورس کشور هم در حال حاضر با شکست مواجه شده و عملا مردم نسبت به آن بی‌اعتماد شده‌اند.

در کنار طرح‌های تشویقی ناکار آمد، مصوبات درباره توقف طرح غربالگری یا ارائه نشدن اقلام پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشت و … نیز بسیار تامل‌برانگیز است.

کارشناسان معتقدند که این طرح‌ها به جای بالابردن نرخ رشد موالید فقط منجر به افزایش نرخ تولد نوزادان دارای معلولیت می‌شود.

همچنین کاهش اختیار زنان نسبت به بدن‌شان و تزلزل اراده زوجین در تصمیم‌گیری برای فرزندآوری را به دنبال دارد.

موضوعاتی که در آینده چالش‌های بزرگتری را به جامعه و دولت تحمیل‌ خواهند کرد.

شاید بهتر باشد به جای مصوبات در حوزه فرزندآوری، دولت و مجلس به فکر مشوق‌هایی برای ازدواج جوانان، تامین معیشت و رونق اقتصاد آن‌ها و امیدآفرینی در جامعه باشد.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

خرید کتاب از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 252242 ساعت خبر : 6:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=252242
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات