کلاهبرداری در چاه بازکنی و استفاده بیهوده از سه نظام

کلاهبرداری در چاه بازکنی و استفاده بیهوده از سه نظام

به گزارش گلونی بعضی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از هزینه‌های اضافی خدماتی و کلاهبرداری چاه بازکنی گلایه کردند و درباره آن نوشتند.

نیما شفیع‌زاده در اکانت خود درباره کلاهبرداری چاه بازکنی نوشت:

«چند وقت پیش چاه توالت فرنگی گرفته بود، از تو دیوار زنگ زدیم به یه لوله‌بازکن.

این بنده خدا اومد رفت تو دستشویی و گفت «واسه اینکه فنر نیاد تو اتاق در رو می‌بندم.»

منم گفتم باشه.

بعد یک ربع در رو باز کرد و گفت که «این چاه‌تون با فنر معمولی باز نمی‌شه و باید از سه‌نظام استفاده کنم! هر دونه‌ای که استفاده بشه هم ۳۳۰ تومن هزینشه و شاید تا ۵ تا هم استفاده بشه!»

منم که لنگ بودم و اصلا نمی‌دونستم سه‌نظام چیه، گفتم باشه.

خلاصه دوباره در رو بست و بعد یک ربع گفت: «چاه‌تون باز شده و ۵ تا سه‌نظام مصرف شده و هزینه‌اش می‌شه ۱۶۵۰ + ۳۵۰ هم دستمزد!».

منم اون موقع آنقدر عجله داشتم که اصلا فرصت چک و چونه زدن و محاسبه کردن و گوگل کردن نداشتم و آنقدر هم که همه چی گرون شده گفتم لابد قیمتش اینه و واسش کارت به کارت کردم.

بعد از گذشت مدتی مجدداً چاه دستشویی گرفت و این بار از تو دیوار به یه نفر دیگه زنگ زدیم و اومد و خلاصه‌اش رو بخوام بگم دقیقاً عین همون سناریوی نفر قبلی رو پیاده کرد!

خلاصه منم که سر دفعه قبلی زخم خورده بودم، از رفیقم که کار ساختمون انجام می‌ده سوال کردم و تازه فهمیدم چه کلاهی سرم رفته.

از اونجایی که الان مار خوردم افعی شدم، گفتم اطلاعاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم که سر شما کلاه نره.

از دقیقه اول که طرف میاد خودتون هم باهاش برین داخل دستشویی و بالاسرش وایسین و ببینین داره چیکار می‌کنه.

درسته شاید شما سردر نیارین ولی همین که ببینین سر فنر داره تکون می‌خوره و میره داخل چاه کمک کننده است.

بعد از اینکه طرف گفت سه‌نظام استفاده کردم، فوراً بهش بگین که باشه پس اسقاطی‌هاش رو بده که معمولا بعد از شنیدن این جمله نمی‌دونن که چی بگن!

بهونه میارن که این کار تراشکاره و اینجا نمی‌شه باز کرد و اینا.

در صورتی که اگه سه‌نظام رو نمی‌شه باز کرد چطوری می‌فهمی n تعداد استفاده شده!

بعدشم اگه باز به یه نتیجه مشترک نرسیدین، بگین زنگ می‌زنیم پلیس بیاد مشکل‌مون رو حل کنه.

تو این مرحله معمولا کوتاه میان و عدد واقعی رو ازتون می‌ گیرن، ولی باز هم اگه کوتاه نیومد زنگ بزنید تا پلیس بیاد.

معمولاً اینجوریه که پلیس اصلا نمی‌دونه سه‌نظام چیه! و می‌گه یه جوری خودتون حل و فصلش کنین، اگر نه که یه صورت جلسه می‌نویسم و چاه‌بازکن بره ازت شکایت کنه که کار کرده و تو پولش رو ندادی.

ولی در کنارش واسه پلیس هم تعجب‌آور می‌شه که چطوری قیمت یه چاه باز کردن ۲ میلیون تومان شده!

پلیس هم که میاد اول از طرفین سوال می‌کنه که معمولا چاه‌باز‌کن طفره می‌ره که اصلا ولش کن و پول ما رو نده و من می‌رم و اینا.

ولی کوتاه نیایین خلاصه و تهش هم اینه که طرف به خاطر ۲ میلیون نمیره شکایت کنه و کوتاه میاد، اگرم نیومد که می‌ره دادسرا شکایت و …

قیمت نوی سه‌نظام انواع مختلفش واسه دستگاه‌های مختلف از ۲۰، ۳۰ هزار تومن تا ۲۰۰ هزار تومن هست.

بعد سه نظام یک بار مصرف نیست، اینا این قیمت می‌خرن و باهاش حداقل ۳ تا ۵ تا چاه رو باز می‌کنن ولی به همه مشتری‌ها می‌گن nتا سه‌نظام استفاده شده!

این سری هم اومد گفت می‌شه ۱۶۵۰، در نهایت با مبلغ ۷۰۰ تومن راضی شد و رفت!

البته منم یاد گرفتم که دیگه واسه کارهای خدماتی به دیوار مراجعه نکنم».

جواد حیدریان درباره کلاهبرداری چاه بازکنی در اکانت خود نوشت:

«برای یک مشکل ساده تاسیساتی مورد کلاهبرداری قرار گرفتم که بیش از هزینه مادی که کم هم نیست، سادگی نقشه و آگاهی نسبی‌ خودم نسبت به آنچه رخ داد و بی‌عملی‌ام، بیشتر آزارم داده.

در این رشته توییت حادثه را شرح می‌دهم شاید کسی درس عبرت بگیرد و مثل من لوله نشود.

توالت فرنگی دچار گرفتگی بود و چون باید همان روز رفع می‌شد و وقت کافی برای تاخیر نداشتم تصمیم گرفتم از هر شرکتی شد درخواست کنم. با شرکتی به این آدرس و شماره‌ای که بود تماس گرفتم. با خانمی که مثلا منشی بود درخواست را مطرح کردم و نیم ساعت بعد سرویس‌کار رسید.

مشکل را به سرویس‌کار گفتم و اینکه ساختمان نوساز است و توالت هم کلا دو سال است که نصب شده و نباید مشکل جدی داشته باشد، اما او توضیح داد که باید توالت را شکافت و لوله‌ها را عوض کرد و… تصور روانی اینکه توالت خراب شود و همه خانه را کثافت بردارد، واقعا حیرت‌انگیز بود.

در ادامه او البته راهکار دیگری هم داد که مبهم بود. گفت علاوه بر فنر زدن باید از روش سه‌نظام استفاده کرد که بستگی به حجم رسوب و گرفتگی دارد و به ازای هر سه‌نظام ۴۳۰ هزار تومان از شما دریافت می‌کنیم! من خواستم که توضیح دهد چگونه این کار را انجام می‌دهد. توضیح مبهم را نفهمیدم.

بعد گفت درِ توالت باز باشد که فنر آلوده به فاضلاب وارد ساختمان شود یا خیر؟

من هم قاعدتا گفتم نه و درِ توالت بسته شد و او هم جز فنر زدن که صدای آن قابل شنیدن بود کار دیگری انجام نداد؛ چون هیچ ابزار دیگری جز فنر وجود نداشت.

اما به دلیل عدم آگاهی متوجه نشدم که او در نهایت چه کرد.

بعد از ۱۰ دقیقه گفت که باز شده و از ۱۸ نظام استفاده کردم! ۳ تای دیگر مانده که اگر بزنیم به لوله اصلی می‌رسیم!

من هم حیرت‌زده در حال شمارش پول ۱۵ عدد فنر نظامی بودم که بابت هر کدام لابد باید ۴۳۰ تومن پرداخت کنم.

گیج و منگ و سرگردان بودم. با شرکت تماس گرفتم ولی شرکتی در کار نبود جز یک شماره تماس.

خانم ظاهرا منشی آدرسی که ابتدا گفته بود در محله ما وجود دارد را نداد، چون اصلا وجود نداشت که حضوری مراجعه کنم.

بنابراین با فرد دیگری تماس گرفت و قیمت را نزدیک ۸ میلیون تومان داد! هزینه‌ای که حدود ۱۵ برابر هزینه واقعی است.

از فرد تاسیساتی که در ساختمان بود خواستم به خاطر حضور همسرم در ساختمان و اینکه کار خودش هم تمام شده خارج از آپارتمان پشت در بماند تا مساله پول را متوجه شوم و پرداخت کنم. اما او با قلدری از ساختمان خارج نشد.

در این شرایط مجبور شدم ۵ میلیون کارت بکشم. مغزم هم چندان کار نمی‌کرد چون نگرانی‌هایی داشتم.

به‌رغم اصرار ابتدایی فاکتوری تحویل نداد و گفت در واتس‌آپ می‌فرستم. بعد از آن در مشورت با دوستان و جستجو در اینترنت متوجه شیوه کلاهبرداری شدم.

حالا هم فکر نکنم با شکایت کردن از او بتوانم کاری از پیش ببرم ولی دیگران می‌توانند پیشگیری کنند.

نکته اخلاقی: با عرض شرمندگی خیلی‌ها فهمیده‌اند نان در چاه توالت است!»

کلاهبرداری در چاه بازکنی

صدرا محقق نیز در سال ۹۳ نوشته بود:

خروجی فاضلاب آشپزخونه یا دستشویی گرفته، به یکی از صدها شماره‌ لوله‌بازکنی که به در و دیوار خانه چسبانده‌اند زنگ می‌زنی (الان دیگه همه‌شون سایت زدن) هیچ فرقی نمی‌کنه کدوم شماره رو بگیری، اگه بپرسی هزینه‌اش چقدر می‌شه از آن‌طرف خط می‌شنوی ۲۰ ، ۳۰ هزار تومن، وقتی لوله‌بازکن رسید فرقی نمی‌کنه کدوم لوله‌بازکن باشه، داستانی که در ادامه رخ می‌ده به این شرحه:

لوله‌بازکن موتور را روشن و فنر را باز می‌کنه و می‌فرسته داخل لوله‌ فاضلاب ولی کمی بعد پیشروی متوقف می‌شه، چند باری وسط سر و صدای موتور و پیچ و تاب خوردن فنر کف زمین سرش رو تکون می‌ده و سعی می‌کنه نشون بده که داره خیلی زور می‌زنه، چند لحظه بعد دستگاه رو خاموش می‌کنه و می‌گه؛ باز نمی‌شه، رسوب بسته، چند بار فنر زدم ولی بازشدنی نیست.

و ادامه می‌ده؛ فکر کنم راهش اینه که این کاشیا رو بردارین، دیوار رو بشکافین و لوله فاضلاب رو عوض کنین، چون رسوبش خیلی زیاده.

(این‌جا شما رسمن احساس استیصال می‌کنین و تو ذهن‌تون تصویر تخریب خونه رو مرور می‌کنین، خسته و بی‌چاره)

اما یکباره لوله‌بازکن یه پیشنهاد طلایی روی میز می‌ذاره: «راه دیگه‌ش اینه که براتون فنر فولادی بزنم، قوی‌تره و احتمالن بتونه بازش کنه، البته قول نمی‌دم چون خیلی رسوب بسته، فنر فولادی هم به ازای هر سه‌‌نظام قیمتش ۶۰ هزار تومنه (بعضیاشون ممکنه عددهای دیگه‌ای بدن) ممکنه فاضلاب شما با یه سه‌‌نظام حل بشه ممکنه با ۵ تا هم نشه»

و چون شما از تصور تخریب دیوار و زحمت و هزینه بنایی کاملن بی‌دفاع شدین، پیشنهادش رو می‌پذیرین. لوله‌بازکن ناجی هم از تو وسایلش یه فنر دیگه عین همون فنر قبلی – یه‌کم ضخیم‌تر – در میاره و همون فرایند رو اجرا می‌کنه و بعد از مدتی تلاش (بسته به شخصیت و وضعیت مالی شما و اینکه خانم باشید یا آقا) لوله رو باز می‌کنه و از شما طلب پول می‌کنه، باز هم بسته به موقعیت و وضعیت خودتون.

طرف قطعا همون اول کار می‌تونه لوله رو باز کنن اما با یه سناریوی منسجم و روان‌شناختی و کلیدواژه «سه‌نظام» با شما کاری می‌کنن که به جای ۳۰ هزار تومن گاهی ۲۰۰ ، ۳۰۰ هزارتومن پیاده می‌شین.

خلاصه اگر چنین مشکلی براتون پیش اومد باور نکنید و از همون اول قرار بذارید که این لوله رو من با فلان مبلغ مشخص می‌خوام برام باز کنید، با فنر فولادی یا چدنی، با سه‌نظام یا سه‌رژیم یا هر چی، اگر می‌تونید بیاید اگر نه هیچ.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 251575 ساعت خبر : 10:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=251575
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات