گذر پر نور ايستگاه فضايی بين المللی از آسمان ایران

گذر پرنور ايستگاه فضايی بين المللی از آسمان ایران

شامگاه پنجشنبه ۲۷ آبان و جمعه ۲۸ آبان، ایستگاه فضایی بین‌المللی، گذر پر نوری در آسمان ایران، خواهد داشت.

به گزارش گلونی ایستگاه فضایی بین‌‌‌المللی، در راستای گذر خود در مدار زمین، هر از گاهی از آسمان کشورمان، عبور کرده و با چشم غیر مسلح، قابل رویت می‌شود.

امشب و فردا شب یک فرصت خوب دیگر برای دیدن ایستگاه فضایی بین‌المللی، در آسمان شب است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) از سال ۱۹۹۸ به دور سیاره ما می‌چرخد و با نور خیره‌کننده خود که ناشی از منعکس کردن نور خورشید است، در درخشان‌ترین حالت خود، حتی می‌تواند از پر نورترین ستاره آسمان شب (ستاره شباهنگ) و حتی از سیاره درخشان ناهید (زهره) نیز پر نورتر، با چشم غیر مسلح دیده شود.

ایستگاه فضایی بین‌المللی مانند یک ستاره درخشان به سرعت از افقی به افق دیگر ما روی زمین حرکت می‌کند و همانطور که ناگهان ظاهر می‌شود، ناپدید می‌شود.

عصر روز پنجشنبه ۲۷ آبان ساعت ۱۸:۳۷، ایستگاه فضایی بین‌المللی در ارتفاع ۱۰ درجه افق جنوب غربی آسمان ما ظاهر می‌شود (هر ۱۰ درجه در فضای عمودی به اندازه عرض یک مشت در یک بازوی دراز شده است) و به سمت شمال غربی می‌رود و تا ارتفاع ۶۳ درجه می‌رسد.

سپس با بیشینه روشنایی با قدر مطلق منفی ۳/۵، در ساعت ۱۸:۴۰ در سایه زمین ناپدید می‌شود.

همچنین عصر جمعه، ۲۸ آبان، ایستگاه فضایی بین‌المللی، گذر پر نورتر و با ارتفاع بالاتری از آسمان ایران دارد؛ به طوری‌ که در ساعت ۱۷:۵۰ در ۱۰ درجه افق جنوب غربی آسمان ایران، ظاهر می‌شود و در ساعت ۱۷:۵۳ به بیشترین ارتفاع خود، ۶۹ درجه با بیشترین روشنایی با قدر مطلق منفی ۳/۷ می‌رسد و به سرعت به شمال شرقی آسمان می‌رود و ساعت ۱۷:۵۵ در ارتفاع ۲۰ درجه شمال شرقی از دید آسمان ما، ناپدید می‌شود.

گذر پرنور ايستگاه فضايی بين المللی از آسمان ايران
گذر پر نور ايستگاه فضايی بين المللی از آسمان ايران

ایستگاه فضایی شبیه یک هواپیما یا یک ستاره بسیار درخشان در آسمان حرکت می‌کند، با این تفاوت که مانند هواپیما چراغ های چشمک‌زن یا تغییر جهت ندارد همچنین به طور قابل توجهی سریع‌تر از هواپیمای معمولی حرکت می‌کند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی درخشان است؛ اگر در جهت درست نگاه کنید، سخت است دیدن آن را از دست بدهید.

پیام میان ستاره ای رصدخانه آرسیبو برای فرازمینی‌ها

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: حسین شیرمحمدی

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 254093 ساعت خبر : 7:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=254093
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با سلام ،داداشم من الانم شصت سالمه از دوران بچگی که تو اسمان شب خیره میشدم گاهی میدیم که ستاره ای در حرکت است اما نمیدانستم که این ایستکاه فضایی هست،البته اون ایستکاه میر بود که عمرش بپایان رسید و سالها پیش منفجر شد،لیکن این تعریف و تمجید شما یه خورده زیادی بود ،،چون الانم چند بار دیدمش عبور کرده ولی بصورت این تصویر نبوده که نورش دنباله داشته باشه ،ویا پر نرتراز ستاره زهره باشه ،خیر اینطور نبست