گلونی

آثار میراثی کرمان در مسیر ثبت ملی

آثار میراثی کرمان در مسیر ثبت ملی

آثار میراثی کرمان در مسیر ثبت ملی

آثار میراثی کرمان در مسیر ثبت ملی

تپه تاریخی یحیی در شهرستان ارزوئیه را نشان می‌دهد که پرونده ثبت ملی آن تشکیل شده است.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: «۵۸ پرونده از حوزه میراث فرهنگی استان در بخش‌های مختلف آثار تاریخی، طبیعی و معنوی برای ثبت در فهرست آثار ملی تهیه شده یا در دست تهیه قرار گرفته است».

به گزارش گلونی به نقل از ایرنا، مجتبی شفیعی افزود: «۴۵ اثر مربوط به آثار فرهنگی و تاریخی غیر منقول استان کرمان است که پرونده آنها برای ثبت ملی در حال تکمیل است».

وی بیان کرد: «اغلب این پرونده‌ها مربوط به تپه‌ها و محوطه‌های باستانی حوزه شهرستان اُرزوییه و نیز آثار معدن‌کاری و فلزکاری کهن و ابنیه تاریخی حوزه شهرستان‌های سیرجان، زرند و کرمان است».

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: «علاوه بر پرونده آثار مذکور پنج پرونده آثار طبیعی این استان نیز تکمیل و به وزارت میراث‌ فرهنگی ارسال شده و تکمیل چهار پرونده دیگر هم در دستور کار است».

وی اظهار داشت: «چهار پرونده مستندسازی آثار معنوی و ناملموس نیز برای ثبت در فهرست آثار ملی در دست تهیه و اقدام است».

شفیعی با اشاره به اینکه این استان دارای هفت هزار اثر شناخته شده است خاطرنشان کرد: «یکی از اولویت‌های اصلی این اداره‌کل ثبت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی در فهرست آثار ملی است که خوشبختانه روند رو به رشدی دارد».

به گزاش ایرنا کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چند هزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی‌های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی‌ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می‌روند.

محوطه دوره پارینه سنگی کهن در کرمانشاه

پایان پیام

خرید عروسک از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل