گلونی

احیای دشت رفسنجان ۱۳۰ سال طول می‌کشد

کوتاه ترین زمان برای احیا دشت رفسنجان ۱۳۰ سال طول می‌کشد

کوتاه ترین زمان برای احیا دشت رفسنجان ۱۳۰ سال طول می‌کشد

کوتاه ترین زمان برای احیای دشت رفسنجان ۱۳۰ سال است

به گزارش گلونی کم‌آبی بیماری مزمن و این روزها مسئله حاد بسیاری از مردم ايران است.

در این شرایط بسیاری از مسئولان به دنبال راه‌ حل کوتاه مدت و خط زدن صورت مسئله‌ای هستند که تقریبا هر سال در این کشور و بسیاری از کشورهای منطقه مطرح می‌شود.

بحران آب در ایران معطوف به دیروز و امروز نیست.

از گذشته تا امروز این کشور در منطقه خشک و نيمه‌خشک بوده و هميشه مدیریت آب چالش بزرگ مردم این سرزمین بوده است.

راه حل کوتاه‌ مدت برای کم‌آبی احتمالا با دخالت در اکوسیستم‌های آبی، در آینده‌ای نه چندان دور ما را با بی‌آبی شدیدتر روبه ‌رو خواهد کرد.

بنابراین و به گفته همه کارشناسان حوزه آب، هیچ راه حل کوتاه مدتی برای مسئله آب در ایران وجود ندارد.

رساله دکتر بهار زند رضوی با عنوان شرايط و پيامدهای ارتباطات گروهی ذی‌نفعان آب زيرزمينی؛ مطالعه موردی دشت رفسنجان، موضوع این وبینار بود.

احیا دشت رفسنجان ۱۳۰ سال طول می‌کشد

آرشیو وبینارهای تحلیل گفتمان انتقادی مسئله آب ایران

در چكيده رساله آمده است:

در طی سال‌های گذشته محدودیت و کاهش ذخایر منابع آب زیرزمینی به‌طور مداوم در صدر اخبار کشور بوده است و به نظر می‌رسد کسانی که دغدغه این مسئله را دارند قادر نیستند بر سر راه‌ حل‌ها به توافق برسند.

اين پژوهش با به كارگيری روش‌شناسی نظريه زمينه درك ذی‌نفعان از شرايط (اجتماعی، تاريخی، اقتصادی)، كنش‌های انتخابی و پيامدهای ذهنی اين كنش‌ها می‌پردازد و با تکیه بر ابزار پژوهش «بحث گروه متمرکز» در 10 گروه (بين ده تا پانزده نفر) گفت‌وگویی را شکل می‌دهد تا در فضایی باز و بی‌طرفانه و بدون پیش‌فرض‌های نظری شرایط و فرایندهای ارتباطات گروهی ذی‌نفعان پیرامون منابع آب زیر زمینی را آشکار كند.

سه روایت محوری این پژوهش یعنی روايت «کنش قیم.خواهانه، کنش عقلانی و کنش تفاهمی»، مقوله هسته كنش اجتماعی برای توسعه پايدار را شكل می‌دهند. اين مقوله هسته را بر مبنای چهار بعد

1: «درک مشارکت‌کنندگان از خود»، 2: «درک مشارکت‌کنندگان از منابع آب زیرزمینی»، 3: «درك مشاركت‌كنندگان از ارتباطشان با سایر بازیگران عرصه حکمرانی » و 4: «درك شركت‌كنندگان از تغييرات اقليمی» تحلیل می‌شود.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل