گلونی

ذخایر سدهای کشور و کاهش ۳۰ درصدی آن

ذخایر سدهای کشور و کاهش ۳۰ درصدی آن

ذخایر سدهای کشور و کاهش ۳۰ درصدی آن

کاهش ۳۰ درصدی ذخایر سدهای کشور

آمارها نشان می‌دهد با سپری شدن ۶۵ روز از سال آبی، تا ۵ آذرماه ( سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۷.۷ میلیارد متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش گلونی به نقل از ایسنا، به گفته  فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، بررسی وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد، میزان کل حجم خروجی از سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا تاریخ ۵ آذرماه معادل ۴ میلیارد متر مکعب است که کاهشی معادل ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: «در شرایط کنونی، از کل حجم مخزن سدهای مهم کشور به میزان حدود ۵.۵۰ میلیارد متر مکعب، حدود ۳۵ درصد آب ذخیره شده وجود دارد».

طبق اعلام وزارت نیرو، وی افزود: «میزان پرشدگی سدهای مهمی چون زاینده‌ رود، شمیل و نیان و سفید رود در شرایط فعلی حدود ۱۴ تا ۱۷ درصد است.

در استان‌های خوزستان و تهران، میزان پرشدگی متوسط مخازن طی سال آبی جاری به ترتیب در حدود ۳۸ درصد  و ۲۰ درصد است».

ذخایر سدهای کشور و کاهش ۳۰ درصدی آن

احداث سد در ایران، از هزاران سال پیش آغاز شده است.

در دوران پس از انقلاب، در ایران ظرفیت و توان سدسازی، قابل توجهی به وجود آمد با تقویت برخی از شرکت‌های طرف قرارداد ۲۰۰ شرکت پیمانکاری، ۷۰ شرکت مشاور کمتر از سه دهه تأسیس شد.

سدها در ایران علاوه بر ضرورت تولید برق، باید به‌ طور مؤثر مدیریت و کنترل کمبود تقاضای آب، در سراسر ایران را جبران می‌کردند.

ایران با احداث ۸۸ سد بزرگ و کوچک در سال ۲۰۰۷ به‌طور متوسط، نزدیک به دو میلیارد متر مکعب آب به منابع آب کشور در سال اضافه کرد.

همان‌طور که در چشم‌انداز ایران احداث ۵۸۸ سد (بزرگ و کوچک)، برنامه‌ریزی شده بود.

ایران سومین کشور سدساز در دنیاست.

خشکسالی ویژگی ذاتی ایران است؛ تغییر حکمرانی سرزمینی لازم است

پایان پیام

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل