گلونی

روز جهانی یوزپلنگ؛ در خطر انقراض از آسیا تا آفریقا

روز جهانی یوزپلنگ؛ گونه‌ای در خطر جدی انقراض

روز جهانی یوزپلنگ؛ گونه‌ای در خطر جدی انقراض

روز جهانی یوزپلنگ؛ گونه‌ای در خطر جدی انقراض

۱۳ آذر روز جهانی یوزپلنگ، گونه‌ای در خطر جدی انقراض، نام گرفته است.

به گزارش گلونی یوزپلنگ سریع‌ترین حیوان خشکی‌زی کره زمین، به کمک همه مردم جهان برای مبارزه با خطر انقراض خود نیاز دارد.

محل زندگی یوزها در زمان‌های گذشته بیشتر در مناطق آفریقایی بوده و در گستره وسیعی از آسیای مرکزی و شبه قاره هند هم زیرگونه‌ Acinonyx jubatus venaticus از آن یافت می‌شده است، اما در حال حاضر این زیرگونه جاندار در آسیا معرض خطر انقراض است و رشد جمعیت رو به افولی دارد.

از این میان چهار زیرگونه یوزپلنگ، یکی از زیرگونه‌ها با نام یوزپلنگ آسیایی شناخته می‌شود که در خطر جدی انقراض قرار دارد و فقط تعدادی از آن‌ در دشت‌های مرکزی ایران وجود دارد، از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی هم می‌گویند.

توضیحات دکتر ایمان معماریان را بشنوید:

https://dl.golvani.ir/radio/%D8%B1%D9%88%D8%B2%20%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%DB%8C%D9%88%D8%B2%D9%BE%D9%84%D9%86%DA%AF.mp3?_=1

عوامل متعددی که بشر در تمام آنها دخیل است جمعیت این گونه‌های ارزشمند را در معرض تهدید انقراض قرار داده است که از جمله این موارد می‌توان به نابودی زیستگاه‌ها در اثر افزایش فعالیت‌های انسانی و نیاز به زمین بیشتر برای کشاورزی، معدن‌کاوی و جاده‌کشی اشاره کرد.

زیرگونه‌های یوزپلنگ در جهان

از جمله دیگر مواردی که سبب شده زیست یوزها در خطر بیفتد شکار بی‌رویه گله‌های سم‌دار است که سبب می‌شود یوزپلنگ‌ها دچار کمبود غذا شوند و به گفته کارشناسان نابودی یک زیستگاه موجب رانده شدن یوزها از آن ناحیه به ناحیه دیگر نمی‌شود بلکه یوزهای ناحیه نابود شده را برای همیشه منقرض می‌کند.

از این رو نابودی زیستگاه یعنی نابودی یوزپلنگ که شکار بی‌رویه یوزها را با هدف تفریح باید به آنها اضافه کرد.

از همین رو برای اینکه بتوانند این گونه جاندار را حفظ و نگهداری کنند سازمان‌های بین‌المللی حفاظت از محیط زیست و جانداران ۱۰ سال پیش روز ۴ دسامبر (۱۳ آذر) را به عنوان روز جهانی یوزپلنگ نام‌گذاری کردند تا دنیا اهمیت حفاظت از این گونه ارزشمند را بداند.

وضعیت یوز در جهان

درباره یوزپلنگ بیشتر بخوانید

پایان پیام

گزارش‌گر: فاطمه نصیری راد

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل