گلونی

روز مجلس و شهادت آیت الله سیدحسن مدرس

روز مجلس و شهادت آیت الله سیدحسن مدرس

روز مجلس و شهادت آیت الله سیدحسن مدرس

روز مجلس و شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس

به گزارش گلونی سیدحسن مدرس در روستای سرابه، از توابع شهرستان اردستان در استان اصفهان متولد شد. پدرش سیداسماعیل طباطبایی امور شرعی مردم آن روستا را به عهده داشت.

او بعد از تحصیلات مقدماتی و به منظور ادامه تحصیل علوم دینی، در سال ۱۲۹۸ق نزد جدش سید عبدالباقی، به مدت ۱۳ سال در حوزه علمیه اصفهان مشغول تحصیل شد.

مدرس پس از ورود به تهران، درس خود را در ایوان زیر ساعت در مدرسه سپهسالار آغاز کرد.

از معروف‌ترین شاگردان وی سید کمال‌الدین نوربخش دهکردی، محمد شریعت سنگلجی، میرزا ابوالحسن شعرانی، میرزا علی‌آقا شیرازی، مهدی الهی قمشه‌ای، بدیع‌الزمان فروزانفر، سید مرتضی پسندیده و جلال‌الدین همایی بودند.

در زمان مشروطه، مدرس به حمایت از جنبش مشروطیت برخاست و در کنار حاج آقا نورالله اصفهانی، برای تدارک و تقویت مشروطه‌خواهان کوشید.

پس از فتح تهران و پیروزی مشروطه‌خواهان، مقدمات تأسیس دوره دوم مجلس شورای ملی فراهم و انتخابات به صورت عمومی برگزار و مجلس تشکیل شد.

بر اساس اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه، باید پنج نفر از مجتهدان در مجلس حضور داشته و بر مصوبات مجلس به ‌منظور عدم مغایرت آنها با احکام شرع نظارت داشته باشند.

وی در سومین دوره مجلس شورای ملی، افزون بر وظیفه نظارتی، نمایندگی مردم تهران را نیز بر عهده داشت.

در مجلس چهارم، مدرس با قرارداد ۱۹۱۹م مخالفت کرد و مانع تصویب اعتبارنامه برخی از نمایندگان شد.

رضاخان در انتخابات مجلس پنجم توانست با حمایت نظامیان، هواداران خود را وارد مجلس کند و در نخستین اقدام، تغییر رژیم سلطنتی ایران به حکومت جمهوری را در دستور کار قرار داد.

صبح ۷ آبان ۱۳۰۵ش هنگامی که مدرس برای تدریس به سوی مدرسه سپهسالار رهسپار گشت، در خم کوچه‌ای از پشت سر و جلو و نیز پشت‌بام او را هدف گلوله قرار دادند اما مدرس با ترفندی جان سالم به در برد.

در نهایت مدرس در شب ۱۰ آذر ۱۳۱۶ به شهادت رسید.

دهم آذرماه، به مناسبت شهادت شهید مدرس، به نام روز مجلس نام‌گذاری شده است.

خانه شهید مدرس و تور مجازی بازدید از این مکان

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل