گلونی

مطالعات ساماندهی آرامگاه علاءالدوله سمنانی آغاز شد

مطالعات ساماندهی آرامگاه علاءالدوله سمنانی آغاز شد

مطالعات ساماندهی آرامگاه علاءالدوله سمنانی آغاز شد

مطالعات ساماندهی آرامگاه علاءالدوله سمنانی آغاز شد

عضو کمیته بین‌المللی ایسکارسا یا کمیته علمی بین‌المللی تحقیق و مرمت میراث معماری زیر نظر یونسکو گفت: «مطالعات ساماندهی و نجات‌بخشی آرامگاه علاءالدوله سمنانی با حفاری گمانه‌ها برای تعیین وضعیت خاک در استان سمنان آغاز شد».

به گزارش گلونی به نقل از ایرنا مهرداد حجازی روز یکشنبه به رسانه‌ها افزود: «برنامه کاری فعلی ساماندهی آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی در راستای طرح ۲ سال قبل ایسکارساست».

مجری طرح سامان‌دهی آرامگاه شیخ علاءالدوله با اشاره به اینکه در هفته جاری کار حفاری گمانه‌ها برای تعیین وضعیت خاک انجام می‌شود، افزود: «علاوه بر آن، یکسری حفاری در کنار دیوارها برای تعیین وضعیت فونداسیون انجام می‌شود».

عضو کمیته بین‌المللی ایسکارسا گفت: «بررسی وضعیت پشت دیوارها و انجام آزمایش روی مصالح در مرحله اول و بخش شناخت و انجام مطالعات، انجام می‌شود».

وی افزود: «در مرحله بعد کار تجزیه و تحلیل اطلاعات انجام می‌شود و بر مبنای آن طرح مرمت بنا مشخص خواهد شد».

حجازی تأکید کرد: «با توجه به اینکه بنا در منطقه‌ای قرار گرفته که دچار فرونشست احتمالی است، مطالعات فرونشست زمین هم باید انجام شود و در زمان مناسب طرحی برای حفظ بنا ارائه می‌شود».

وی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی، بنا مشکل خاصی ندارد، گفت: «بنا در وضعیت پایدار است و زمان کافی برای ارائه طرح مرمت وجود دارد و پس از آن مرمت و حفاظت بنا انجام می‌شود».

عضو کمیته بین‌المللی ایسکارسا اضافه کرد: «همکاران ایسکارسا نیز به صورت مجازی در جریان طرح قرار می‌گیرند و برای انجام این کار مشاوره می‌دهند».

تلاش برای حیات آرامگاهی تاریخی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان گفت: «مطالعات ساماندهی و نجات‌بخشی آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی، با همکاری گروه بین‌المللی ایسکارسا و انجام حفاری گمانه‌ها برای تعیین وضعیت خاک اطراف آرامگاه آغاز شد».

حمیدرضا دوست‌محمدی افزود: «اجرای این طرح به سفارش اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان و با همکاری مشترک استادان دانشگاه اصفهان و گروه بین‌المللی ایسکارسا انجام می‌شود».

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان گفت: «سامان‌دهی آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی با دعوت از متخصصان دانشگاه اصفهان و گروه بین‌المللی ایسکارسا ترکیه که یکی از تشکل‌های حرفه‌ای بین‌المللی مرمت بناهای تاریخی است و با پیگیری‌های این اداره‌کل آغاز می‌شود».

آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی که در روستای صوفی‌آباد شهرستان سرخه واقع است، مربوط به دوره ایلخانی و به شماره ۳۲۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کمیته علمی بین‌المللی تحلیل و مرمت آثار میراث معماری (ISCARSAH) در سال ۱۹۹۶ توسط شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ICOMOS) تأسیس شد.

پایان پیام

خرید کتاب از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل