گلونی

سریال نمایش خانگی جزیره همچنان درگیر نمی‌کند

سریال نمایش خانگی جزیره همچنان نامطلوب پیش می‌‌رود

سریال نمایش خانگی جزیره همچنان نامطلوب پیش می‌‌رود

سریال نمایش خانگی جزیره همچنان نامطلوب پیش می‌‌رود

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

جزیره سیروس مقدم به پنجمین قسمت خود رسید اما هنوز نمی‌توان گفت که مسیر مشخصی را برای خود یافته است.

به گزارش گلونی داستان و شخصیت‌های جزیره پس از گذشت پنج اپیزود هنوز چون روح‌های سرگردانی هستند که در جزیره‌ای نامعلوم به سر می‌برند و هویت هیچکدام هنوز به درستی شکل نگرفته است.

جزیره موازی باهم دو قصه را به پیش می‌برد اما هیچ‌یک از این دو داستان از پختگی لازم، و عمق کافی برای درگیر کردن حس و ذهن مخاطب برخوردار نیست و به همین دلیل است که جزیره هنوز فرسنگ‌ها با پایتخت و دیگر آثار پرمخاطب سیروس مقدم همچون مدینه و دیوار و … فاصله دارد.

به شدت غیر قابل باور است که فیلمسازی همچون سیروس مقدم که با شناخت بیننده و نیازهای روز جامعه دست به تولید یک اثر می‌زد، اکنون به خیلِ نه چندان اندک کارگردانانی بپیوندد که در نمایش خانگی تنها به دنبال نمایش زندگی قشر خاص و بی‌دغدغه‌ای هستند که نه دردشان درد مردم، و نه سبک زندگی‌شان شکل مردم است.

در این سبک فیلم‌ها بیننده با چشم اثر را دنبال می‌کند اما همراهی دل و ذهن را به هیچ‌وجه به دنبال ندارد.

این‌طور به نظر می‌رسد که فیلمسازان نمایش خانگی گمان کرده‌اند مخاطبین پلتفرم‌های خانگی کسانی جز همان مردم چند سال قبل‌اند که در تلویزیون ملی کارهای آنان را دنبال می‌کردند، همان مردمی که عوامل عرصه‌ هنر پیش از این دغدغه‌‌شان ساخت اثر از دل دردهای آنان و افتخارشان پخش آثارشان از رسانه ملی بود.

سریال نمایش خانگی جزیره

بینندگان پلتفرم‌ها همان مردم دهه‌ها قبل‌‌اند با مشکلات فرهنگی و اقتصادی بیش از قبل، که به‌ خاطر فقر محتوایی رسانه ملی و ازدحام آثار فیلمسازان تلویزیونی در شبکه‌های نمایش خانگی، به این نوع پلتفرم‌ها پناه آورده‌اند.

در جزیره نه داستان عاشقانه ارشد و صحرا گیرایی دارد و نه دسیسه‌چینی‌های خانواده شاهنگ برای همدیگر، هیچکدام نه به تنهایی مسیر درستی را طی می‌کند و نه در ترکیب باهم درست حل شده است.

در قسمت پنجم جزیره همچون قسمت‌های قبل بیننده تنها شاهد کنش و واکنش‌های بی‌هدف تک‌تک خانواده ارشد در جزیره بود که تنها تفاوت آن با قسمت‌های ماقبل، اضافه شدن دو شخصیت جدید اما بدون کارکرد دراماتیک به داستان مقدم است.

در قسمت اول اینطور به نظر می‌آمد که در ادامه جزیره، مخاطب شاهد قصه‌ای مافیایی و عاشقانه باشد که در هر قسمت صحنه‌های پرهیجان و نفس‌گیر بیننده را به ادامه تماشای این مجموعه مشتاق کند اما متاسفانه تا الان چیزی جز نقشه‌های آبکی زنان خانواده شاهنگ در دورهمی‌های لاکچری‌شان برای جایگاه ارشد دیده نشده است که از آن طرف بی‌تاثیر بودنش در تصمیمات صحرا نیز به شدت از ابهت تجمعات‌شان کم کرده است.

البته شاید بعد از این و با جدی شدن رابطه ارشد و صحرا فیلم کمی ریتم تندی پیدا کند، اما باید گفت پنج قسمت فرصت کمی برای بهتر شدن روال قصه نبوده و از این جهت جزیره به شدت ضعیف عمل کرده است.

در نهایت امیدواریم در ادامه این سریال بتواند از شکل غیرعادی و دور از واقعیت خود کمی دور شده و حداقل رضایت بیشتری برای بیننده متعهد به آثار سیروس مقدم به ارمغان آورد.

این سریال را می‌توانید از فیلیمو تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل