فیلم پیلوت و تصویر نبش قبر یک زندگی
توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد
کودکی از دست میرود و همین مرگ ناگهانی داستانی تلخ را برای بازماندگان رقم میزند.
به گزارش گلونی همین یک خط خلاصهای است از فیلم پیلوت، به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح، که محصول سال ۱۳۹۶ است. از دیگر آثار این کارگردان میتوان به فیلم سینمایی آدت نمیکنیم، ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه و در حال حاضر و مجموعه نمایشی میدان سرخ اشاره کرد.
فهیمه بدون اجازه همسر سابقش (وحید) فرزندشان را برای جراحی قلب به بیمارستانی در تهران میآورد اما کودک حین عمل جراحی فوت میکند. قصه پیلوت از رسیدن وحید به این بیمارستان و مواجهه او با مرگ فرزندش شروع میشود.
فیلم پیلوت اثری تلخ و دردآور است که از زمان شروع تا پایانش سیاهی و فلاکت را به تصویر میکشد و لوکیشن اکثر صحنههای آن نیز بیمارستان است.
وحید و فهیمه که دو ماه قبل از هم جدا شدهاند، حالا و به واسطه از بین رفتن تنها نقطه مشترک زندگیشان (فرزند)، دوباره در مقابل هم قرار گرفته و همین تقابل است که داستان را به پیش میبرد.
پیلوت اثری دیالوگمحور است که در آن اکثر تنش و چالشها از طریق بحث و جدل میان چهار شخصیت اصلی فیلم اتفاق میافتد.
فیلم پیلوت
ترکیب جواد عزتی در نقش برادر کوچکتر (سعید) و حمیدرضا آذرنگ به عنوان برادر بزرگتر (وحید)، انتخابی هوشمندانه بوده که توانسته با وجود کمکشش بودن موضوع اصلی پیلوت، نگاه بیننده را تا آخر پای فیلم نگه دارد. همچنین میتوان به حضور متفاوت سعید آقاخانی در نقش پدربزرگ این فرزند اشاره کرد که با نوع اَکت و دیالوگهای منحصر به فردش در میان تلخی خالص محتوا، گهگاه پای لبخند را به لب بیننده باز میکند.
در شروع قصه، مرگ فرزند خانواده دستآویزی میشود تا وحید و فهیمه بار دیگر زندگی گذشتهشان را نبش قبر کرده و هریک از جانب خود تقصیرها را به گردن دیگری بیاندازد، اما کمکم و با پیش رفتن فیلم، آتش کینهها به مرور کمتر شده و شخصیتها مجال درست دیدن و درک کردن امور را به دست میآورند.
نکته جالب و ناپیدای پیلوت که به طور واضح به آن اشاره نمیشود این است که، حضور پررنگ برادر وحید و پدر فهیمه در زندگی مشترک این دو نفر، علت اصلی جدایی آن دو از هم و نفرت این زن و شوهر از یکدیگر بوده است.
در واقع اینطور به نظر میرسد که سعید به خاطر نرسیدنش به خواهر فهیمه، کینهای عمیق از این خانواده داشته و با دروغگویی و سنگاندازی درصدد نابودی زندگی برادرش است. اما این نکته نیز همچون مشخص نبودن بارداری فهیمه، از نقاط مبهم قصه است که فیلمنامه به دنبال بیان شفاف آن نبوده و یا در جهت تعلیق داستان به کار گرفته شده است.
البته فیلمنامه پیلوت پتانسیل آن را داشت که به جای تنها بیان چندین مساله تو در تو آن هم از طریق دیالوگ، به بخشی از زندگی و شخصیت واقعی سعید به عنوان موضوع فرعی پرداخته و اینچنین داستان مهیجتری تولید کند.
با وجود تمام کاستیها اما، پایانبندی پیلوت انتخابی درست بوده است.
فراغ ابتدای داستان، پس از گذر شخصیتها از فراز و نشیبهای چند ساعته به وصالی دوباره میانجامد که همین کنار هم قرار گرفتن فهیمه و وحید در قبرستان، خود پارادوکس زیبایی رقم زده، که احساس مخاطب را در لحظه با مرگ و زندگی دوباره مواجه میسازد.
این فیلم را میتوانید از فیلیمو یا نماوا تماشا کنید.
نقد سایر فیلمهای داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.
پایان پیام
نویسنده: هانیه شریعتی
خرید عسل از سایتهای معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید