گلونی

منطقه هفتاد قله اراک سومین خاستگاه تنوع زیستی کشور است

منطقه هفتاد قله اراک سومین خاستگاه تنوع زیستی کشور است

منطقه هفتاد قله اراک سومین خاستگاه تنوع زیستی کشور است

منطقه هفتاد قله اراک سومین خاستگاه تنوع زیستی کشور است

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «منطقه هفتاد قله اراک، با توجه به موقعیت جغرافیایی در حاشیه چین‌خوردگی زاگرس به عنوان سومین خاستگاه تنوع زیستی کشور مطرح است».

به گزارش گلونی به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، حسن اکبری صبح امروز در حاشیه بازدید از پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله اظهار کرد: «اولویت سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت کیفی از مناطق تحت مدیریت است و در قدم اول باید تلاش کرد زیستگاه‌های حیات وحش را از هرگونه تخریب و تعرض حفاظت کرد».

وی ارتقای مناطق تحت مدیریت استان را اقدامی مفید و اساسی در راستای حفظ و بهبود غنای زیستی استان خواند و افزود: «منطقه هفتاد قله اراک، با توجه به موقعیت جغرافیایی در حاشیه چین‌خوردگی زاگرس به عنوان سومین خاستگاه تنوع زیستی کشور مطرح است و باید از این گنجینه غنی به خوبی حراست شده و ملزومات حفاظتی و محیط‌بانی آن مطابق استاندارد بهبود یابد».

به گزارش فارس سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه این سفر یک‌روزه از واحدهای محیط‌بانی، پروژه‌های عمرانی انجام شده در منطقه و زیستگاه‌های حیات وحش  بازدید و با محیط‌بانان منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.

منطقه حفاظت‌ شده هفتاد قله اراک به مساحت ۹۷۴۳۷ هکتار در فواصل مکانی ۳۰ کیلومتری در شمال خمین، ۱۵ کیلومتری شمال غرب محلات، ۳۵ کیلومتری شمال غرب دلیجان و ۲۵ کیلومتری شرق اراک، جاده اصلی قم-اراک، روستای ابراهیم‌آباد، روستای شهسواران واقع شده است.

دره چکاب و سیبک از مهم‌ترین دره‌های این منطقه هستند که به دلیل دربرداشتن چشمه‌هایی به همین نام به عنوان آبشخور مورد استفاده وحوش قرار می‌گیرد.

۴۱ گونه گیاهی شناسایی شده و ۷۱ گونه پرنده نیز وجود دارد و با استفاده از دوربین‌های تله‌ای نصب‌شده، برای اولین بار در طول تاریخ حیات، این منطقه موفق به ثبت تصاویر پلنگ شد.

وجود بیش از ۷۰ کتیبه بر دل کوه متعلق به دوره صفویه و قاجار نشان از ارزش زیستگاهی این منطقه دارد.

منطقه نمونه گردشگری هفتاد قله با مساحت ۱۰۰۰ هکتار در سال ۱۳۵۳ تحت حفاظت محیط‌ زیست درآمده است.

بیشترین تنوع گیاهی منطقه حفاظت شده هفتاد قله را به ترتیب کاسنی، نعناع، شب‌بو، گندمیان، چتریان، پروانه آسا، میخک، گاوزبان، لاله، میمون، آلاله، گون، هزار خار، درمنه، جارو، لاله واژگون، چوبک، بومادران، کنگر و فرفیون به خود اختصاص داده است.

مهمترین وحوش منطقه حفاظت شده هفتاد قله عبارت‌اند از گرگ، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گراز، گربه وحشی، کفتار، تشی، خرگوش، روباه، شغال، رودک، خفاش، خفاش حنایی است.

کبک، تیهو، انواع عقاب، هوبره، بال سفید، قمری، زنبور خور، چکاوک شاخ‌دار، عقاب طلائی، دلیجه، سارگپه لیل، کوکر شکم سیاه، جغد کوچک، سنگ چشم بزرگ، چکچک کوهی، زرده پره کوهی، زاغی، کمرکلی، توکا سیاه نیز پرندگان این منطقه هستند.

در این منطقه مار جعفری، افعی شاخ‌دار ایرانی، گرزه مار، افعی سوسن، بزمجه و لاک‌پشت مهمیز دار نیز دیده شده است.

پایان پیام

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل