گلونی

روایت مستند کنفرانس خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی مستند ایران

روایت مستند کنفرانس خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی مستند ایران

روایت مستند کنفرانس خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی مستند ایران

روایت مستند کنفرانس خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی مستند ایران

به گزارش گلونی پانزدهم آذر و حوالی ساعت یازده است. وارد سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شده و با کلیک روی لینک پخش زنده، کنفرانس خبری را تماشا می‌کنم.

محمد حمیدی‌ مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر پانزدهم جشنواره بین‌المللی سینمای مستند ایران، سوی راست تصویر نشسته و از این رویداد می‌گوید و من یادداشت برمی‌دارم.

تاریخ شروع و پایان یک‌بار دیگر تکرار و توجه من بیشتر جلب می‌شود؛ جشنواره سینماحقیقت از هجدهم تا بیست و پنجم آذرماه برگزار می‌شود و سینمای چارسو میزبان اهالی رسانه و سینما خواهد بود.

تلاش می‌کنم چیزی از قلم نیفتد، مانند تعداد فیلم‌ها و بخش‌های فستیوال؛ هشتاد و یک فیلم ایرانی در بخش مسابقه‌ ملی، بیست و دو فیلم مستقل در بخش شهید آوینی که برخی از آثار با مسابقه ملی مشترک‌اند.

روی هم رفته در سال جاری 122 فیلم ایرانی در جشنواره حضور دارند و نیز 50 فیلم در بخش بین‌الملل و هفت اثر برای بزرگداشت سه عزیزی که در خدمت‌شان هستیم (این عبارت سه عزیز و خدمت را از میان حرف‌های حمیدی مقدم می‌شنوم) و ادامه می‌دهد که: «امسال یازده فیلم در بخش کرونا و هشت فیلم خارج از مسابقه خواهند بود».

آمار و مستنداتم با عدد 179 به پایان می‌رسد، یعنی تعداد همه آثار شرکت کننده در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی مستند ایران.

«بزرگداشت»، دیگر واژه‌ای بود که توجه‌ام را به خود جلب کرد. به گفته دبیر، قرار است برای ارد عطارپور و حبیب الله والی‌نژاد بزرگداشت برگزار شود.

همچنین فیلم زعفران ابراهیم مختاری که با همکاری فیلمخانه مرمت شده در بخش مرور آثار این فیلمساز نمایش داده می‌شود.

یادم می‌آید که یک جا تاکید شد فیلم‌های بخش کرونا خارج از مسابقه اکران می‌شود. برمی‌گردم به نوشته‌های بالاتر و چند علامت اطرافش می‌زنم.

فیزیکی! درست می‌شنوم، حمیدی مقدم از این کلمه استفاده می‌کند: «خوشبختانه در هفته گذشته با رشد مخاطبان در سالن‌های سینمایی، موافقت شد که اجراهای فیزیکی به شکلی محدود در جشنواره داشته باشیم، درنتیجه جشنواره پانزدهم سینماحقیقت هم به صورت برخط و هم به شکل محدود فیزیکی برگزار خواهد شد».

میان دقت به کنفرانس خبری، به این فکر می‌کنم که چند اسکرین‌شات از صفحه گوشی نمی‌تواند بد باشد، هم مستند است و هم بهره بردن از امکانات موجود.

این بخش از حرف‌های دبیر برای من تازگی دارد؛ اینکه فیلم‌های این رویداد سینمایی از راه سایت‌های فیلیمو، نماوا و تعدادی دیگر، با پرداخت مبالغ شش، هشت و دوازده هزار تومان به ترتیب برای فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند و بلند، در خانه قابل تماشا است.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی دیگر نکته برجسته نشست خبری حمیدی مقدم دبیر پانزدهمبن جشنواره بین المللی مستند ایران بود.

کنفرانس دارد تمام می‌شود. به ساعت نگاه می‌کنم؛ حوالی یک ظهر است.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل