گلونی

گذر از بحران آب با هفت خان ابقا

گذر از بحران آب با هفت خان ابقا

گذر از بحران آب با هفت خان ابقا

در برنامه اقتصاد ایران در گذر از بحران مطرح شد: گذر از بحران آب با هفت خان ابقا

به گزارش گلونی کاوه سوخک لاری، پژوهشگر ارشد در سازمان فدرال علوم استرالیا در برنامه اقتصاد ایران گفت:

مساله آب در ایران را باید در قالب دو پارادایم کلی در نظر گرفت. پارادایم آب و محیط زیست و پارادایم همبستگی امنیت آب، غذا و انرژی. بنابراین مساله آب یک مساله چند وجهی است که به علوم مختلفی از جمله اقتصاد، تاریخ، جامعه‌شناسی و هر مسئله‌ای که ماهیت آماری دارد، مرتبط است.

بر اساس گزارش آی پی سی سی که تابستان منتشر شد ایران به سمت خشکی شدید پیشروی دارد و بارش باران و برف کاهش خواهد یافت و رودها رو به خشکی می‌رود. از سوی دیگر جنوب ایران بارش‌های سیل‌آسا خواهند داشت و دمای فلات مرکزی ایران نیز به روز به روز بالاتر خواهد رفت بنابراین میزان و سرعت تبخیر آب نیز افزایش خواهد یافت.

گذر از بحران آب با هفت خان ابقا

برنامه کامل این گفتگو را که اقتصاد آنلاین برگزار کرده است از طریق ویدیوی زیر ببینید:

نماشای گلونی را دنبال کنید

همچنین بانک تجارت جهانی پیش‌بینی کرده که بر اساس این تغییرات اقلیمی تا ۲۰ میلیون نفر در دنیا ناچار به مهاجرت سرزمینی می‌شوند که طبیعتا بخشی از این مساله در ایران رخ خواهد داد و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی خود را در پی خواهد داشت.

منابع آب ایران دچار ورشکستگی شده است زیرا بسیاری از منابع آب زیرزمینی را استخراج کردیم و فرونشست‌های اخیر در مناطق مختلف کشور نشان می‌دهد که اکثر سفره‌های آب زیرزمینی خالی شده است.

از سوی دیگر بارش‌های متداول نیز کاهش یافته بنابراین نه تنها ذخیره آبی در کار نیست بلکه از میزان بارش‌های سالانه نیز کاسته شده است.

برای جبران و حل مساله آب در ایران به نظر می‌رسد باید هفت‌خان ابقا را در پیش بگیریم که شامل ملی کردن آب، آمایش سرزمینی، قیمت‌گذاری واقعی آب، بازتخصیص منابع،‌ ایجاد بانک و بورس آب، بهینه‌سازی تکنولوژی آب و ایجاد کنسرسیوم‌ها خواهد بود.

قسمت‌های دیگر را از این لینک مشاهده کنید

پایان پیام

گزارشگر: مهرو ماهر

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل