گلونی

گلدن تایم؛ اثری متفاوت در ساخت و محتوا

گلدن تایم؛ اثری متفاوت در ساخت و محتوا

گلدن تایم؛ اثری متفاوت در ساخت و محتوا

گلدن تایم؛ اثری متفاوت در ساخت و محتوا

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی گلدن تایم فیلمی به کارگردانی و نویسندگی پوریا کاکاوند، اثری متفاوت از این فیلمساز جوان است که در سال 1397 ساخته شده است.

گلدن تایم به معنای زمان طلایی بعد از طلوع و قبل از غروب خورشید، نقطه‌ مشترکی در طول فیلم است که مدام تکرار می‌شود. این فیلم اثری دوازده اپیزودی و مجزا با نام‌ ماه‌های شمسی است (فروردین تا اسفند) که با شروع هر ماه، بیننده به تماشای قصه‌ای جدید می‌نشیند.

این سبک از انتخاب و نام‌گذاری داستان‌ها شیوه‌ای نوین است که باعث امضا خوردن آن به نام پوریا کاکاوند خواهد شد. البته پیش از این نیز فیلم‌های بلند سینمایی وجود داشت که حاوی چند اپیزود داستانی مجزا باشد، اما گلدن تایم در اوج شباهت با این نوع آثار، اثری خاص و متفاوت است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

گلدن تایم

گلدن تایم اگر از نظر محتوایی و فیلمنامه تجزیه شود، دوازده فیلم کوتاه از آن به دست می‌آید که هر یک راویِ داستانی مجزا و کامل است.

 درواقع فیلمنامه‌نویس دوازده فیلمنامه کوتاه نگاشته و سپس با جای‌گذاری نقاطی مشترک (رقم خوردن قصه‌ها در زمان طلایی روز و در ماشین)، فیلمی بلند و یکدست را رقم زده است. (گفتنی است این دوازده اپیزود از نظر موضوعی نیز به هم نزدیک‌ بوده، چراکه در اکثر آن‌ها مضامین خیانت، تعرض، عشق و … با زاویه‌دیدهای مختلف تکرا می‌شود.)

در این فیلم نکته جالب و در ساخت دشوار، این است که، لوکیشن‌ تک‌تک داستان‌ها ماشین است اما، این شباهت هرگز باعث بی‌کیفیتی اثر و دلزدگی مخاطب نشده است.

گلدن تایم اثری دیالوگ‌محور است که گره‌افکنی، اوج و فرود روایی و گره‌گشایی آن تماما از طریق دیالوگ‌ها تامین می‌شود و به این جهت باید نویسنده را تحسین کرد که با دوازده قصه کوتاه جذاب، ریتم فیلم را حفظ و بیننده را تا آخر، پای تماشای آن نگه داشته است.

تعدد اپیزود در گلدن تایم سبب حضور بازیگران چهره و جدید زیادی در کار شده است که همین تنوع شخصیت‌ و قصه‌ها، به زیبایی کار افزوده است. از جمله بازیگران مطرح این فیلم می‌توان به علی باقری، ریما رامین‌فر، مجتبی پیرزاده، ژاله صامتی، کیومرث پوراحمد، هوشنگ گلمکانی و هادی شیخ‌الاسلامی اشاره کرد که از این میان حضور کیومرث پوراحمد (کارگردان، فیلمنامه‌نویس و…) خود امتیازی خاص برای کار محسوب می‌شود.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو یا نماوا تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل