ایران را مصرف کردیم و آب را هدر دادیم

در برنامه اقتصاد ایران در گذر از بحران مطرح شد: ایران را مصرف کردیم و آب را هدر دادیم

به گزارش گلونی سیدمحمدصادق الحسینی کارشناس اقتصادی و پژوهشگر مرکز تحقیقات معاصر در برنامه اقتصاد ایران در گذر از بحران به برخی از بحران‌های محیط زیستی ایران اشاره و بیان کرد: «ایران آب و هوا ندارد و دچار آلودگی شدید خاک شده و از سوی دیگر با فرونشست‌های گسترده در مناطق مختلف کشور مواجه هستیم که هرکدام از این موارد بحران‌های بزرگی هستند که به تنهایی می‌توانند یک تمدن را نابود کنند.

اما کشورهای بسیاری با چنین مسائلی رو به رو بوده‌اند و تنها تفاوت ما با سایر کشورها در مواجهه با این مسئله بحث توسعه و استفاده از ظرفیت‌های محیط زیستی است».

ایران را مصرف کردیم و آب را هدر دادیم

برنامه کامل این گفتگو را که اقتصاد آنلاین برگزار کرده است از طریق ویدیوی زیر ببینید:

نماشای گلونی را دنبال کنید

وی ادامه داد: «کشوری که به واسطه توسعه دچار این بحران‌ها شده و از ظرفیت‌های محیط زیستی برای توسعه بیش از حد استفاده کرده باشد مثل چین و ژاپن گذشته به واسطه ایجاد یک درآمد پایدار و توسعه عملا هزینه‌ای پرداخت کرده که هر چند در دراز مدت قابل جبران نیست اما به واسطه ایجاد یک درآمد پایدار قابل تخفیف بوده است.

در حالی که ما در ایران بدون حرکت در مسیر توسعه و توسعه یافتگی دچار این بحران‌ها شده‌ایم که  ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و دستکاری گسترده دولت در قیمت‌های انرژی و آب را داشتیم که به وضعیت امروز رسیده‌ایم.

زیرا دستکاری قیمتی موجب افزایش مصرف شدید انرژی شده که مصرف انرژی‌های فسیلی آلودگی‌ هوا و مصرف بیش از حد آب نیز منجر به کاهش و کمبود منابع آبی کشور خشکی مثل ایران می‌شود».

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: «ما بدون اینکه توسعه پیدا کرده باشیم و درآمد پایداری برای کشور ایجاد کرده باشیم به کشوری در حال اتمام ظرفیت‌های محیط زیستی‌ تبدیل شده‌ایم. ما ایران را در دهه‌های گذشته مدیریت نکردیم بلکه ما ایران را مصرف کردیم».

پایان پیام

گزارشگر: مهرو ماهر

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 256365 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=256365
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات