گلونی

تاریخچه اکسپوها از ابتدا تا کنون کتاب شد

تاریخچه اکسپوها از ابتدا تا کنون کتاب شد

تاریخچه اکسپوها از ابتدا تا کنون کتاب شد

تاریخچه اکسپوها از ابتدا تا کنون کتاب شد

جلد دوم کتاب «دنیای شیشه‌ای»، 6 سال پس از انتشار جلد نخست آن، درباره تاریخچه اکسپوهای جهانی از سال 1851 میلادی تا اکسپو 2020 دُبی که در حال برگزاری است، منتشر شد.

به گزارش گلونی این کتاب که به قلم «علیرضا بهرامی» انتشار یافته، حاصل سفرها و مستندنگاری‌های او از سال 2010 به کلیه اکسپوهای جامع جهانی و نیز اکسپوهای تخصصی بین‌المللی است؛ به‌ همراه وجوه پژوهشی درباره تاریخچه نمایشگاه‌های صنعتی جهان از 1791 میلادی و نیز اکسپوهای جهانی از 170 سال پیش.

در جلد دوم دنیای شیشه‌ای همچنین بیش از 800 تصویر مستندنگاری از اکسپوهای 2015 میلان (ایتالیا) و نیز 2017 آستانه (قزاقستان) و کلیه پاویون‌های حاضر در آنها نیز آمده است.

در جلد نخست کتاب نیز که در سال 1394 انتشار یافت، بیش از 600 تصویر مستندنگاری از اکسپوهای 2010 شانگهای (چین) و 2012 یوئسو (کره جنوبی) و کلیه پاویون‌های حاضر در آنها منتشر شده بود.

در کتاب «دنیای شیشه‌ای 2» همچنین جدول کامل و استخراجی اکسپوها از سال 1851 تا 2025، شهر و کشور محل برگزاری و همچنین نوع آنها آمده است. علاوه بر این، فهرست نمایشگاه‌های صنعتی جهان از سال 1791 تا قرن حاضر، شهر و کشور محل برگزاری و موضوع آنها نیز برای نخستین‌بار گردآوری و درج شده است.

دیگر بخش‌های این کتاب عبارت‌اند از:

اکسپو چیست؟

اکسپو باغبانی چیست؟

اکسپو دکوراسیون و معماری چیست؟

آیا هر نمایشگاه بین‌المللی بزرگ، یک اکسپو بوده است؟

درباره اکسپو 2010 شانگهای

درباره اکسپو 2012 یوئسو

همه چیز درباره اکسپو 2015 میلان

همه چیز درباره اکسپو 2017 آستانه

بخش پایانی این کتاب هم که با همکاری «مهرداد اسکویی»، فیلمساز و پژوهشگر، تدوین شده، روایتی است از حضور ایران در اکسپوهای جهانی در دوران قاجاریه و پهلوی، به روایت کارت‌پستال‌ها و کارت‌های تبلیغاتی تاریخی. این بخش، حاوی تصویرهای منحصر به‌ فردی است درباره نحوه حضور ایران در اکسپوهای سال‌های دور و خیلی دور که از آرشیوهای غربی استخراج شده است.

پیشتر جلد اول «دنیای شیشه‌ای» اثر علیرضا بهرامی، به‌ عنوان نخستین مرجع فارسی‌زبان درباره اکسپوهای جهانی، در موزه اکسپو، کتابخانه تخصصی بی آی ای و انجمن روزنامه‌نگاران آسیا (آجا) در شهرهای شانگهای، پاریس و سئول ثبت شده بود.

حالا کتاب «دنیای شیشه‌ای 2» در 240 صفحه رنگی قطع وزیری به بهای 195 هزار تومان انتشار یافته است.

اکسپو چیست و امیرکبیر برای اکسپو ایران چه کرد

پایان پیام

خرید کتاب از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل