خوشنویسی ایرانی جهانی شد

خوشنویسی ایرانی جهانی شد

«برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران» به عنوان هفدهمین عنصر فرهنگی ناملموس ایران دقایقی پیش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

به‌گزارش گلونی به نقل از خبرنگار میراث‌آریا برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران اولین پرونده میراث جهانی ناملموس ایران است كه در فهرست «برنامه‌های خوب پاسداری» به ثبت جهانی می‌رسد.

پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران، به مجموعه اقداماتی اشاره دارد كه طی چند دهه گذشته برای پاسداری از این هنر ایرانی اسلامی در ایران جریان داشته و تداوم دارد.

ثبت اين پرونده ملی ضمن تاييد دستاوردهای فرهنگی نهادهای متولی خوشنويسی ايران اعم از نهادهای دولتی و به ويژه مردم‌نهاد، خوشنويسی ايران را به ثبت در فهرست ميراث جهانی رسانده است.

خوشنویسی ایرانی جهانی شد

در ایران پس از فتح اسلام، خطاطی به شیوه نسخ وجود داشت.

در پرتو حمایت ابوبکر بن سعد زنگی در فارس، ده‌ها نسخه قرآن خطی به وجود آمد.

در زمان حکومت ایلخانیان، به دلیل نفوذ هنر چین و سلطه مغول‌ها، اوراق مُذهّب کتاب‌ها، نخستین بار با نقش‌های تزیینی زینت یافت.

در زمان حکومت تیموریان در ایران، خط و خوشنویسی اهمیتی ویژه یافت.

میرعلی تبریزی خط نستعلیق را که از ترکیب خط نسخ و تعلیق به‌ تدریج ایجاد شده بود را قوام بخشید.

از شاهزاده بایسنقر میرزا به‌ عنوان مشهورترین خطاط قرآن در این دوره یاد می‌شود.

آنچه که به‌ عنوان شیوه‌ها یا قلم‌های خوشنویسی‌ ایرانی شناخته می‌شود بیشتر برای نوشتن متون غیر مذهبی نظیر دیوان اشعار، قطعات ظریف هنری یا برای مراسلات و مکاتبات اداری ابداع شده و به‌ کار رفته است.

این در حالی است که خط نزد اعراب و ترکان عثمانی بیشتر جنبه دینی و قدسی داشته است.

هرچند آنان نیز برای امور منشی‌گری و غیر مذهبی قلم‌هایی را بیشتر به‌ کار می‌برند، اما اوج هنرنمایی آنان -بر خلاف خوشنویسان ایرانی- در خط ثلث و نسخ و کتابت قرآن و احادیث قابل رویت است.

در حال حاضر علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی امکان شرکت در کلاس‌های انجمن خوشنویسان ایران یا کلاس‌های خصوصی توسط استادان مرتبط با این رشته را دارند.

پایان پیام

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 257784 ساعت خبر : 5:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=257784
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات