خون مردگی؛ روایت بی آیندگی کودکان مناطق مسموم

خون مردگی؛ روایت بی آیندگی کودکان مناطق مسموم

به گزارش گلونی نوع شکل‌گیری شخصیت انسان متأثر از عوامل زیادی است. انسان‌ها در طول عمر، رفتار‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهند که بسیاری از آن‌ها برخاسته از نوع تربیت و محیط زندگی فرد است.

خانواده و در طیف وسیع‌تر، مکان زندگی هر شخص، ارتباط مستقیمی با شکل‌گیری شخصیت فرد داشته و به طرزی انکارناپذیر تضمین‌ کننده آینده فرزندان آن محیط است.

شاید زیاد شنیده باشید که محیط نگهداری زندانیان جرائم سنگین در زندان‌ها می‌بایست جدا از دیگر بزهکاران باشد و این نوع مقررات برای جلوگیری از تأثیرات سوء مجرمین خطرناک بر دیگر محکومین است. آن‌وقت کودکانی، مستعدِ هر نوع یادگیری، از ابتدای عمر و به جبر سرنوشت محکوم به زندگی در مناطقی هستند که از هر گوشه‌ آن خشونت و خون بلند می‌شود.

خون‌مردگی مستندی ۵۱ دقیقه‌ای اما سخت تکان‌دهنده از تأثیر محیط‌های ناسالم بر زندگی و آینده فرزندان آن مناطق است که به شدت نیز در نمایش واقعیت مناطق دور از چشم و حواشی آن، خوب عمل کرده است.

خون‌مردگی، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «محمد کارت» محصول سال ۱۳۹۲ است.

منتقدین و مستند‌سازان، این فیلم را از مستندهای جریان‌ساز در حیطه مستندهای اجتماعی چند سال اخیر می دانند.

این مستند همچنین، لقب مهم‌ترین و بحث برانگیزترین فیلم مستند سال ۱۳۹۲ را به دوش می‌کشد. از دیگر نکات شایان توجه آن است که خون‌مردگی موفق به کسب ۱۴ جایزه در جشنواره های مختلف داخلی شده است.

خون مردگی

این مستند نمایشی از زندگی چند جوان در محله‌‌های جنوب شهر شیراز است که مصاحبه‌گر ضمن نشان دادن بخشی از محیط زندگی آنان، گفت‌و‌گوهای کوتاهی نیز با هریک داشته است. خون‌مردگی از زبان جوانان بزرگ‌شده در محله‌های ناسالم و خشن شیراز، صحبت از دردی عظیم می‌کند که به علت همه‌گیری‌ و غوغای خشونت در آن، کسی را توانِ زیست برخلاف آن نیست و برای حفظ جان خود هم که شده باید همرنگ جماعت بود.

در قسمتی از خون‌مردگی به زیبایی بیان می‌شود که از این مناطق، عالِم‌های زیادی به جامعه راه یافته‌اند اما تعداد جاهل‌های آن خیلی بیشتر از عالم‌ها بوده است!

جوانان این مناطق برای عقب نماندن از قافله لاتیِ اطرافیان خود، از نوجوانی با خود چاقو و ساطور حمل می‌کنند و از کودکی اصول خط انداختن و شکافتن درست قسمت‌های مختلف بدن را می‌آموزند.

نکته جالب توجه این است که اکثر آنان واقف و منزجر از سبک زندگی خود هستند اما به دلیل فقر، توان مبارزه با محیط و ترک آن برای همیشه را ندارند. و اینچنین است که فرزندانِ پروردهِ جبرِ محیطِ امروز، پدر و مادران فردایی خواهند بود که تمام عقده‌ها و کجی‌های شخصیتی خود را به نسل بعد منتقل می‌کنند.

خون‌مردگی به زیبایی نشان می‌دهد که لات‌های این مناطق در ماه‌ محرم تغییر شکل داده و برای امام حسین سیاه می‌پوشند اما در مراسم‌ها نیز هر یک با خود سلاحی سرد به همراه برده و از قضا بیشترین درگیری و خونریزی‌ها نیز در همین ماه محرم شکل می‌گیرد، به طوری که یکی از مادران داغدار این خشونت‌ها می‌گوید: «همیشه از خدا می‌خواهم ماه محرم هیچ‌وقت نرسد».

این مستند را می‌توانید از فیلیمو تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 256644 ساعت خبر : 1:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=256644
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات