درس امروز از رخداد ۲۱ آذر و پایان غائله آذربایجان

درس امروز از رخداد ۲۱ آذر

به گزارش گلونی دکتر محمدعلی بهمنی قاجار درباره رخداد ۲۱ آذر در کانال خود نوشت:

هفتاد و پنجمین سالگرد نجات آذربایجان و پیروزی خیزش ملی و میهن‌پرستانه مردم آذربایجان گرامی و خجسته باد.

۷۵ سال پیش مردم دلیر آذربایجان پس از یک سال مبارزه، حکومت تشکیلات بیگانه ساخته و مزدور شوروی معروف به فرقه دموکرات آذربایجان را ساقط کرده و به استقبال ارتش ایران شتافتند.

آزادسازی آذربایجان ناشی از استفاده بهینه از ظرفیت‌های دیپلماسی و شناخت دقیق از معادلات بین‌المللی و بهره‌مندی از شکاف میان ابرقدرت‌ها، یاری گرفتن صحیح از حقوق بین‌الملل و نهادهای بین‌المللی، نقش‌آفرینی مثبت نخبگان قومی و محلی همچون؛ شادروان سلطان محمودخان ذوالفقاری، کارآمدی نهاد دیوانسالاری ایرانی و نخبگان ملی و قدرت و توانایی ارتش و نیروهای مسلح ایران بود.

درس امروز از رخداد ۲۱ آذر ۱۳۲۵، تنش‌زدایی با جامعه بین‌المللی و اقتدار در برابر تجزیه‌طلبان و قوم‌پرستان است. در سالگرد این حماسه ملی میهنی گرامی می‌داریم یاد همه بزرگان و نقش آفرینان این رخداد تاریخی را، احمد قوام که معمار این پیروزی بزرگ بود، حسن تقی‌زاده، رضا زاده شفق، حسین علا، محمود خان ذوالفقاری، حاجعلی رزم‌آرا ، زهتاب فرد، اقبال آذر، محمد امین ریاحی خویی و همه خرد و کلانی که ۲۱ آذر ۱۳۲۵ را ساختند.

ذکر خیری هم کنیم از آنانی که در جبهه مقابل بودند اما بعدها پشیمان گشته و به جبهه ایرانخواهی پیوستند و مهمترین آنان شادروان نصرت‌الله جهانشاهلو افشار.

۲۱ آذر سالروز نجات آذربایجان است

پایان پیام

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 257262 ساعت خبر : 2:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=257262
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات