مطالعات ساماندهی آرامگاه علاءالدوله سمنانی آغاز شد

مطالعات ساماندهی آرامگاه علاءالدوله سمنانی آغاز شد

عضو کمیته بین‌المللی ایسکارسا یا کمیته علمی بین‌المللی تحقیق و مرمت میراث معماری زیر نظر یونسکو گفت: «مطالعات ساماندهی و نجات‌بخشی آرامگاه علاءالدوله سمنانی با حفاری گمانه‌ها برای تعیین وضعیت خاک در استان سمنان آغاز شد».

به گزارش گلونی به نقل از ایرنا مهرداد حجازی روز یکشنبه به رسانه‌ها افزود: «برنامه کاری فعلی ساماندهی آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی در راستای طرح ۲ سال قبل ایسکارساست».

مجری طرح سامان‌دهی آرامگاه شیخ علاءالدوله با اشاره به اینکه در هفته جاری کار حفاری گمانه‌ها برای تعیین وضعیت خاک انجام می‌شود، افزود: «علاوه بر آن، یکسری حفاری در کنار دیوارها برای تعیین وضعیت فونداسیون انجام می‌شود».

عضو کمیته بین‌المللی ایسکارسا گفت: «بررسی وضعیت پشت دیوارها و انجام آزمایش روی مصالح در مرحله اول و بخش شناخت و انجام مطالعات، انجام می‌شود».

وی افزود: «در مرحله بعد کار تجزیه و تحلیل اطلاعات انجام می‌شود و بر مبنای آن طرح مرمت بنا مشخص خواهد شد».

حجازی تأکید کرد: «با توجه به اینکه بنا در منطقه‌ای قرار گرفته که دچار فرونشست احتمالی است، مطالعات فرونشست زمین هم باید انجام شود و در زمان مناسب طرحی برای حفظ بنا ارائه می‌شود».

وی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی، بنا مشکل خاصی ندارد، گفت: «بنا در وضعیت پایدار است و زمان کافی برای ارائه طرح مرمت وجود دارد و پس از آن مرمت و حفاظت بنا انجام می‌شود».

عضو کمیته بین‌المللی ایسکارسا اضافه کرد: «همکاران ایسکارسا نیز به صورت مجازی در جریان طرح قرار می‌گیرند و برای انجام این کار مشاوره می‌دهند».

تلاش برای حیات آرامگاهی تاریخی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان گفت: «مطالعات ساماندهی و نجات‌بخشی آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی، با همکاری گروه بین‌المللی ایسکارسا و انجام حفاری گمانه‌ها برای تعیین وضعیت خاک اطراف آرامگاه آغاز شد».

حمیدرضا دوست‌محمدی افزود: «اجرای این طرح به سفارش اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان و با همکاری مشترک استادان دانشگاه اصفهان و گروه بین‌المللی ایسکارسا انجام می‌شود».

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان گفت: «سامان‌دهی آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی با دعوت از متخصصان دانشگاه اصفهان و گروه بین‌المللی ایسکارسا ترکیه که یکی از تشکل‌های حرفه‌ای بین‌المللی مرمت بناهای تاریخی است و با پیگیری‌های این اداره‌کل آغاز می‌شود».

آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی که در روستای صوفی‌آباد شهرستان سرخه واقع است، مربوط به دوره ایلخانی و به شماره ۳۲۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کمیته علمی بین‌المللی تحلیل و مرمت آثار میراث معماری (ISCARSAH) در سال ۱۹۹۶ توسط شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ICOMOS) تأسیس شد.

پایان پیام

خرید کتاب از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 257321 ساعت خبر : 11:48 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=257321
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات