٢٠ سال از فصلی شدن زاینده ‌رود گذشت

٢٠ سال از فصلی شدن زاینده ‌رود گذشت

به گزارش گلونی منیر کرباسچی، کنشگر محیط زیست و زاینده‌رود و عضو پویش مردمی نوبت زاینده‌رود، نوشت:

بیش از دو دهه از تبدیل زاینده‌ رود از رودخانه‌ای دائمی به فصلی می‌گذرد و فقط در مقاطعی از سال و آن هم جهت کشاورزی در اصفهان جریان می‌یابد.

دو دهه‌ای که علیرغم خشکی زاینده‌رود در بیشتر اوقات سال، باز هم بارگذاری‌ها و انتقال‌های جدید از آن متوقف نشد!

انتقال به یزد، کاشان و حتی استان مرکزی، همچنین توسعه کشاورزی و صنعت در کل حوضه آبریز زاینده‌رود و در هر دو استان اصفهان و چهار محال و بختیاری افزایش یافت!

اما چند سالی هست که کشاورزان اصفهان به عدم تامین حقآبه خویش اعتراض دارند و صدای خود را با تجمعات مختلف به گوش مسئولان رسانده‌اند.

ولی نه تنها مسئله کشاورزان حل نشد بلکه بر اثر دو دهه عدم تامین حقآبه محیط‌‌ زیست و خشکاندن زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، روز به روز بحران‌های محیط‌ زیستی و اجتماعی اصفهان نیز افزایش یافت.

با آنکه سال‌هاست اصفهان با انواع بحران‌ها دست و پنجه نرم می‌کند ولی کمترین انعکاسی در رسانه‌‌ها دیده می‌‌شد و راهکار مسئولان و نمایندگان اصفهان انکار بحران‌ها بود!

فقط در ادوار مختلف افرادی آمدند و با وعده‌ها و قول‌ها رای گرفتند و جایگاهی کسب نمودند و رفتند و زاینده‌‌رود و کشاورزان همچنان چشم به راه وعده‌ها و برداشتن قدمی‌ مثبت از سوی دولت‌ها…

حال فرونشست زمین به قلب شهر اصفهان رخنه کرده و آثار تاریخی، ساختمان‌ها و کلیه زیرساخت‌های شهری را تهدید کرده است.

٢٠ سال از فصلی شدن زاینده ‌رود گذشت

اکنون ابعاد این فاجعه عیان گردیده، امکان انکار وجود ندارد، زمین دهان باز نموده تا اصفهان را ببلعد، صدای کارشناسان و دلسوزان درآمده و رسانه‌ها به صورت گسترده به این موضوع می‌پردازند.

به عنوان مثال، رییس سازمان زمین‌شناسی استان اعلام می‌کند که تا نه سال آینده اگر به این شیوه کنونی پیش برویم اصفهان دیگر آبی در آبخوان‌ها نخواهد داشت و این یعنی مرگ اصفهان! او می‌گوید آب باید فورا در زاینده‌رود رهاسازی شود و حتی یک روز را هم نباید از دست داد.

مردم اصفهان نیز به تازگی متوجه بلایی که بر سر شهرشان آمده و بحران‌هایی که گریبان اصفهان را گرفته و نفسش را به شماره انداخته، شده‌‌اند و شدیدا نگران آینده خویش و آینده جهان‌‌شهر اصفهان هستند.

اکنون بیش از ۱۴ ماه متوالی است که زاینده‌رود در شهر اصفهان جریانی نداشته است و این مهمترین رودخانه فلات مرکزی در دو سوم از مسیر خویش خشک است و مسئولان از ذخیره بسیار کم سد زاینده‌رود و خشکسالی می‌گویند!

حدود دو هفته پیش جمعی از کشاورزان تصمیم گرفتند در بستر خشک زاینده‌رود و در شهر اصفهان و در کنار پل خواجو به نشانه اعتراض چادر برپا کنند و آنجا تحصن کنند و این‌گونه صدای خویش را به مسئولان برسانند.

ولی این بار نسبت به قبل یک تغییر داشت؛ کشاورزانی که همواره حقآبه خویش را درخواست می‌کردند محور مطالبات‌شان به جریان دائمی زاینده‌رود تغییر یافت و زاینده‌رود محور اتحادی شد برای همراه شدن مردم.

فصلی شدن زاینده ‌رود

اما روز ۲۸ آبان بود که همه را غافلگیر ساخت!

تجمع ده‌‌ها هزار نفری در شهر اصفهان با حضور مردم اصفهان و کشاورزان شرق و غرب شکل گرفت و مطالبه همگی جریان دائمی زاینده‌‌رود بود.

در آن روز سیل خروشان جمعیت پیاده از مسیرهای مختلف به سمت خواجو سرازیر بود و همان‌گونه که در رسانه ‌ها انعکاس یافت رویدادی که برخی از آن به عنوان بزرگترین تجمع محیط‌ زیستی تاریخ کشور یاد کردند؛ شکل گرفت.

در ۲۸ آبان، بالاخره بغض اصفهان ترکید و این شهر یک صدا زاینده‌‌رود دائمی را فریاد زد.

اصلی‌ترین شعارهای آن‌ها شامل «زاینده‌ رود جاری حق مسلم ماست»، «اصفهان داد بزن دردتو فریاد بزن»، «به اصفهان نفس بدید زاینده‌رود رو پس بدید» و… بود.

اگرچه بسیاری از رسانه‌ها و صدا و سیما سعی داشتند آن را به تجمع کشاورزان و یا در حمایت از کشاورزان محدود کنند ولی مطالبات واضح و آشکار بود.

برخی از محافل نیز، خودجوش بودن و مردمی‌بودن این تجمع را زیر سوال بردند و آن را در راستای برخی اهداف خاص و فشار برای طرح‌های انتقال آب دانستند. اما این خروش اصفهان آنچنان گسترده و همه‌گیر بود که کسی این ادعا را جدی نگرفت.

البته نمی‌توان انکار کرد که همواره در استان‌های مختلف، سعی شده است که از اعتراضات و تجمعات مردمی در راستای برخی منافع بهره‌برداری شود و این تجمع بزرگ خودجوش نیز مستثنا نیست.

ولی خواسته مردم اصفهان کاملا مشخص و قانونی است و اجازه نخواهند داد این تجمع مدنی مسالمت‌آمیز و با خواسته‌هایی کاملا محیط ‌زیستی، به تامین حقآبه کشاورزی و پرداخت خسارت و یا اختصاص بودجه به طرح‌هایی که نه تنها گره‌ای از بحران‌های محیط‌ زیست زاینده‌رود و کشاورزان باز  نمی‌کند بلکه می‌تواند بحران‌ها را شدت بخشد، تقلیل یابد!

اکنون مسئله فرونشست و تهدید حیات اصفهان، دغدغه کشاورزان نیز شده است و در شعارها و مطالبات‌شان به خوبی دیده می‌شود.

همان‌گونه که هم ‌اکنون در استان چهارمحال و بختیاری نیز تجمعاتی در مخالفت با انتقال آب شکل گرفته و مردم آن استان نیز با هوشیاری اجازه موج‌سواری پیمانکاران طرح ویرانگر بن-بروجن از مطالبات محیط زیستی را نخواهند داد.

خشکسالی ویژگی ذاتی ایران است؛ تغییر حکمرانی سرزمینی لازم است

پایان پیام

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 255644 ساعت خبر : 9:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=255644
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات