گلونی

موزه تنبور در کرند غرب ایجاد می‌شود

موزه تنبور در کرندغرب ایجاد می‌شود

موزه تنبور در کرندغرب ایجاد می‌شود

موزه تنبور در کرند غرب ایجاد می‌شود

سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کرمانشاه گفت: «با توجه به اهمیت و جایگاه تنبور در این استان و ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی ساخت تنبور، موزه‌ این ساز ایرانی در کرند غرب ایجاد می‌شود».

به گزارش گلونی «جبار گوهری» روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: «با توجه به وجود اساتید و هنرمندان برجسته تنبور در منطقه، ایجاد این موزه با محوریت بخش خصوصی و به صورت هیات امنایی در دستور کار قرار گرفت».

او افزود: «این موزه قرار است از سوی سید «فرشاد افضلی» در فضایی به مساحت ۱۸۰ متر مربع در بافت قدیم شهر کرند غرب ساخته شود».

گوهری اظهار کرد: «این موزه شامل بخش‌هایی از قبیل تاریخچه روایی تنبور، سازهای کهن تنبور، سازهای واجد ارزش هنری، تنبور ملل، نمایش مراحل ساخت تنبور کاسه‌ای و ترکه‌ای، موسیقی معنوی، استدیو ضبط و هنرمند سرا است».

سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمانشاه تاکید کرد: «در مسیر ساخت این موزه از متخصصین، معتمدان، هنرمندان و خیران دلسوز این شهرستان استفاده می‌شود».

موزه تنبور در کرندغرب

شهرستان دالاهو در دی‌ ماه ۱۳۹۹ به عنوان شهر ملی ساخت تنبور در فهرست شهرهای ملی کشور به ثبت رسید.

با وجود اینکه تنبور در جهان به عنوان یک ساز کاملا ایرانی شناخته می‌شود، تاکنون این ساز در سازمان جهانی یونسکو به نام ایران به ثبت نرسیده است.

یک استاد و نوازنده پیشکسوت از ثبت ملی ساز تنبور به عنوان اقدامی برای «همدلی قوی میان اهالی فرهنگ» یاد کرد و خواستار ثبت آن در یونسکو به منظور معرفی موسیقی اصیل ایرانی به جهانیان شد.

«یحیی رعنایی» چندی پیش در آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «مقامات کهن تنبور» در فرهنگسرای سرو تهران اظهار داشت: «امیدوارم با ثبت جهانی ساز تنبور بتوانیم این ساز را به جهان معرفی کرده و اثبات کنیم که این موسیقی متعلق به ایران است».

تنبور یکی از قدیمی‌ترین سازهای ایران است که جنبه عرفانی و مقامی دارد. این ساز از ۱۳ تا ۱۴ پرده تشکیل شده است و جنس کاسه و صفحه آن از چوب توت و دسته‌اش از چوب گردو ساخته می‌شود.

براساس یافته‌های باستان‌شناسان از جمله مجسمه تاریخی کشف شده در شوش، می‌توان ادعا کرد که این ساز قدمتی ۶ هزار ساله دارد.

پایان پیام

خرید عروسک از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل