کشاورزان اصفهانی پس از ۱۷ روز زاینده رود خشک را ترک کردند

کشاورزان اصفهانی پس از ۱۷ روز زاینده رود خشک را ترک کردند

به گزارش گلونی زاینده رودی که دیگر نه زنده است نه رود و فقط کویر برهوتی در مرکز اصفهان باقی مانده که تا چشم کار می‌کند خاک است.

کشاورزان معترض هم روزهاست برای گرفتن حقابه پاییزه در این کویر خشک چادرهای خود را برپا کرده‌اند که اگر کسی نداند تصور می‌کند آنها در کویر کمپ زده‌اند.

در روزهای اخیر فیلم‌ها و تصاویری از اصفهان در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شده که نشان می‌دهد جمعی از کشاورزان و اهالی اصفهان در اعتراض به خشک شدن رودخانه زاینده رود در محل این رودخانه چادر زده و اطراق کرده‌اند.

آنها فقط خواستار حق طبیعی خود هستند تا حقابه کشت پاییزه را دریافت کنند زیرا مدت‌هاست زمین‌های‌شان از بی آبی خشک و محصولات‌شان رو به نابودی است.

کشاورزان و مردم اصفهان از روز دوشنبه ۱۷ آبان تاکنون در بستر زاینده رود و اطراف پل خواجو تجمع کرده‌اند.

حدود دو هفته است که از این تجمعات مردمی می‌گذرد و آنها با پلاکاردهایی که در دست دارند ضرورت جاری شدن آب در زاینده رود و تخصیص آب برای کشت را از مسئولان امر مطالبه می‌کنند.

در حالی که در طول سال‌های اخیر به دلیل سوء مدیریت و بارش اندک نزولات جوی، فقط ۱۴ درصد از سد زاینده رود آب دارد و جالب اینجاست که مسئولان هم بدون اطلاعات کافی از منابع محدود آبی فقط دستور پیگیری صادر می‌کنند.

گزارش تصویری هانیه شریعتی از برپایی چادرها را ببینید:

هرچند کارشناسان حوزه آب معتقدند که حل بحران آب در زاینده رود نیازمند برنامه دراز مدت و تامین زیرساخت‌های لازم است و برنامه‌های کوتاه مدت و مقطعی فقط مسکن موقتی برای درد کشاورزان این منطقه خواهد بود، اما «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به تجمعات صنفی کشاورزان اصفهانی در مصاحبه با صدا و سیما قول داد دولت با جدیت مشکلات حوضه آبریز زاینده رود را در چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان پیگیری می‌کند و با توجه به اهمیت موضوع دستور فوری برای رفع این مشکل به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی داده است.

مردم اصفهان هم می‌دانند که در سال‌ها‌ی اخیر کشور با پدیده خشکسالی و کمبود بارش مواجه بوده اما اعتراض آنان نسبت به بی عدالتی در تخصیص منابع آبی و توزیع حقابه است و هم‌صدا معتقدندکه اگر کشور درگیر کم آبی است چرا این شرایط برای همه کشاورزان یکسان اعمال نمی‌شود و فقط کشاورزان مناطق شرق باید از منابع آبی محروم باشند.

هرچند مردم نجیب اصفهان در این تجمعات اعتراض خود را به دور از جنجال‌های سیاسی و بی‌حاشیه تنها با در دست داشتن پلارکاردهایی اعلام کردند که روی آن نوشته بود«زاینده‌رود ما کو؟»، «زاینده رود رو پس بده، به اصفهان نفس بده.»، «تا زنده‌رود زنده نشه، کشاورز آروم نمی‌شه»، «اجرای مصوبات شورای عالی آب» و…، اما آنها مدت‌هاست از وضعیت حقابه استان و خشکی زاینده رود رنج می‌برند و از نزدیک خشکی زاینده رود را با روح و جسم خود لمس کرده‌اند.

این کشاورزان امروز پایان تحصن را اعلام کردند. عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان گفت: علت برچیدن چادرهای اعتراضی کشاورزان از بستر خشکیده زاینده رود قول مسئولان درمورد تخصیص آب کشاورزی و همچنین اجرای مصوبات شورای عالی آب است.

خشکی زاینده رود دلایل متعددی دارد که بحران کم آبی و خشکسالی گرفته تا سوء مدیریت مسئولان، بارگذاری‌های بیش از حد و برداشت‌های غیرمجاز از زاینده رود بخشی از دلایل آن به شمار می‌رود که امروز شاهدیم رود همه جاری زاینده رود به رودخانه‌ای فصلی تبدیل شده که سالی یک بار عید به عید برای دلخوشی مردم چند روزی آب در آن جریان دارد.

چند نظر متفاوت درباره مسئله آب و زاینده رود

مساله آب در ایران پیچیده است؛ فرسایش تمدنی جدی است

برق ارزان چگونه زاینده رود را خشک کرد

فقط اصفهانی‌ها گرفتار نیستند، همه ایران گرفتار مسئله آب است

تاملی بر دلایل تجمع در بستر خشک زاینده رود

پایان پیام

گزارش‌گر: مهرو ماهر

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 255199 ساعت خبر : 4:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=255199
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات